Annonse fra Bil i Nord
Gå til

Slik styrer du bilen fra mobilen

Som bileier må man huske på og forholde seg til mange ting. Nå hjelper en mobilapp deg med å varme bilen, bestille service og gi beskjed dersom det er noe galt med dekk-trykket. Alt for å gjøre livet enklere for deg.

 

Volvo On Call heter mobil-appen, som gjør at du kontinuerlig kan ha kontakt med din egen Volvo. Her er 10 smarte ting du kan gjøre med bilen – rett fra mobilen din.

1. Sett på varmen

– Her i Nord-Norge er den største fordelen med app-en, at man kan fjernstarte varmen og dermed slippe å skrape ruta for is, sier salgssjef Tom Karlsen i Bil i Nord.

Du trenger ikke å være i nærheten av bilen for å sette på varmen. Du kan sitte hvor som helst i verden og sette på varmen i bilen, så lenge du har mobildekning. Hvis det er behov for å endre tidspunktet for når varmen skal settes på, gjør du det enkelt med et tastetrykk.

Salgssjef Tom Karlsen i Bil i Nord sjekker Volvo-appen 3-4 ganger daglig. Han følger mest med på drivstofforbruket og lar det gå sport i å kjøre så billig som mulig.

– Hvor lang tid det tar å varme bilen, er avhengig av hvor kaldt det er. Hvis det er mildt, kan du sette på varmen 7 minutter før du går ut, og hvis det er veldig kaldt kan ta det opptil 45 minutter, sier salgssjefen.

Du kan lett sette tidspunkt for kommende uke eller måneder i app-en, dersom du vet når du ønsker bilen varm. Du kan også gjenta forrige ukes tidspunkter, hvis de samme er gjeldende denne uka.

Det betyr at det også er varmt i bilen dersom du skal kjøre barna i barnehagen. De slipper å sitte med store vinterdresser inne i bilen.

– Når små barn sitter i barneseter, er det mye sikrere dersom de ikke har så mye klær på seg.

Les også: Tone: Det aller beste er å ligge i senga og slå på varmen i bilen

2. Sjekk bilens tilstand

Gjennom app-en kan du se den generelle statusen til bilen din.

– Her kan jeg sjekke alt fra dekktrykk, om lyspærene virker og om det er nok spylevæske. Hvis det for eksempel er for lavt trykk i dekkene, får jeg opp varsel. Gjennom app-en kan jeg også bestille service når det er tid for det, sier Karlsen.

3. Følg med på drivstoff-forbruket

– For meg har det gått sport i å kjøre økonomisk etter at jeg fikk app-en. Jeg har en hybrid-bil, og nå kan jeg se at i morges brukte jeg under 1 dl drivstoff på å kjøre til jobb. Jeg kan også se snittforbruket den perioden jeg ønsker.

Appen kan være et vektig verktøy for mange.

For hybrider kan du i tillegg til å se drivstoffnivået også sjekke batterinivået, og hvor langt du har igjen å kjøre før du må lade eller fylle.

Les også: Krister ble overrasket da han så hvor lite drivstoff han brukte

4. Kjørejournal


Logg start – og slutt på reisen din, og du får senere opp antall kjørte kilometer, varighet og drivstofforbruk.
 

 – Når du ønsker, kan du laste ned informasjonen, og den sendes som en fil til eposten din. Dette er en funksjon som letter arbeid i forbindelse med reiseregning og kjørejournal, og dermed er Volvo en populær firmabil.

5. Lås bilen

Glemt å låse bilen? Ingen problem. Hvis du glemmer å låse bilen, får du en alarm etter 15 minutter om at bilen er ulåst. Da kan du enkelt via app-en låse dørene. Du kan også åpne bilen, men da krever det en egen kode. Du kan også kontrollere om vinduer og dører er åpne eller lukket.

– Volvo er opptatt av sikkerhet, også når det kommer til app-en. Bilen skal ikke kunne låses opp, bare for at noen får tilgang til telefonen din.

6. Finn bilen din

Se bilen din på et kart og få veibeskrivelser, eller be den tute og blinke for rask lokalisering.

Du kan ved hjelp av appen også finne fram til bilen din dersom denne skulle bli stjålet.

Denne funksjonen gjør at du raskt kan finne igjen bilen din dersom den er stjålet.

7. Få hjelp når du trenger det

Enten du har punktert, fått motorstopp eller har kollidert, sender Volvo hjelp hvor du enn måtte befinne deg. Når en kollisjon registreres vil et varsel automatisk bli sendt til Volvo On Call nødsentral og assistanse dirigeres dit bilen befinner seg.  

Bil i Nord har for tiden kampanje på en rekke biler, klikk her for å se tilbudene









Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Framtid i Nords redaksjon, men av Framtid i Nords markedsavdeling.

Framtid i Nord er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på framtidinord.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.