De kinesiske eierne av Volvo har virkelig fått fart på det svenske bilmerket. Etter en del litt stusslige år under Ford, har Geely siden 2010 pumpet inn penger i utvikling, og nå kommer resultatene på samlebånd.

Det startet i fjor med XC90 og fortsetter nå med V90 og S90. De tar over etter V70 og S80, hvor stasjonsvognen V90 er særlig interessant for det norske markedet. Forgjengeren har vært svært populær i det norske markedet, og man skal ikke stå mange sekunder i et veikryss før det passerer en V70.

V90 er en helt ny bil, fra grunnen av. Og den har ikke så mange likhetstrekkene med modellen den erstatter. Selve formen er langt mer elegant. Den gjør også et klart brudd med en innarbeidet Volvo-detalj. Siden 1960-tallet, og 145-modellen, har bakenden vært loddrett, på V90 skrår denne og gir bilen en langt mer sportslig framtoning.

Silhuetten til V90 minner mer om en annen klassiker fra Volvo, nemlig 1800ES, «stasjonsvogn-utgaven» av P1800, som ble laget på begynnelsen av 1970-tallet. Den finnes det dessverre ikke mange igjen av i dag.

Lange linjer

Formen til V90 er godt hjulpet av at det er en stor bil, hvor linjene blir lange og fine. Den har vokst med over 10 centimeter fra V70, og er 494 centimeter fra front til ende. Med andre ord en riktig diger bil.

Designavdelingen har hatt en meget god hånd med denne bilen, den klarer å skille seg ut, med en del logo-detaljer, som lykter og grill, slik at slektskapet til XC90, og helt sikkert kommende Volvo-modeller, ivaretas. Den ser stilig ut fra alle vinkler.

Hver gang vi parkerte, kom det folk bort og kommenterte bilen, noe som virkelig ikke skjer om man har en V70, og uten unntak var de positive og mente i tillegg at det så ut som en skikkelig dyr bil.

Prismessig ligger den noe under konkurrentene fra Audi, BMW og Mercedes-Benz, skjønt det er vrient å sammenligne da utstyrsnivået og pakker er så intrikat satt sammen at det ville ta dager med innsats fra et dusin selgere å regne seg fram til et nøyaktig resultat her.

Utgaven har er en T5, det vil si en bensinmotor som yter 254 hestekrefter. Som så å si alle bensinmotorer fra Volvo har den fire sylindre og et slagvolum på 1969 kubikkcentimeter. Det betyr rikelig med krefter, og et greit dreiemoment.

Ikke sportslig

Null til hundre tar sju sekunder, som er bra, men den føles ikke spesielt sportslig. At bilen er i XL-størrelse har en del å si her, den veier nærmere 1,7 tonn. Man har mulighet for å spisse kjøreegenskapene via flere kjøreprogrammer. Den heftigste gir kjappere respons på gass og gir, men også en mye tyngre styring, det siste føles bare kunstig.

Det som ble vårt triks her, var å gjøre egne innstillinger, med drivverket i sportslig modus, resten i mest mulig komfort. Uansett blir den aldri veldig sportslig, forhjulstrekk, størrelse og motordynamikk gir en komfortabel bil, som med solid akselavstand passerer ujevnheter uten at det merkes. Det er lite vind- og motorstøy, men man må leve med en del hjulstøy.

Restart

Interiøret er som i XC90, med andre ord meget bra. Her har Volvo endelig kommet seg opp på premiumhyllen, og Volvo leverer fortsatt noen av markedets beste seter. Det er en bil som har god plass innvendig, og den er veldig avslappende og behagelig på lange strekk. Volvo har samlet det meste av funksjoner på en stor skjerm i midten av dashbordet. Det tar litt tid å finne fram i alle menyene, men det er nok i stor grad en vanesak.

Mot slutten av perioden vi hadde bilen, viste den fram den mørke siden av en moderne bil. Plutselig gikk dashbordet i svart og bilen i halte-modus. Det vil si at den så vidt gikk, med en topphastighet på rundt 20 kilometer i timen. Hvorfor dette skjedde er uvisst, men det ble fikset ved at en kar fra Viking rett og slett tok en omstart av bilen.

Et passende bilde på at en Volvo V90 passer dataingeniøren bedre enn mekanikeren.

Tekniske data: Volvo V90 T5 Inscription

Pris: 683.800,-

Pris testbil: 860.770.-

Motor: 4 syl. Bensin. Turbo/kompressor. 1969 ccm. 254 hk v. 5500 o/min. 350 Nm v. 1500 o/min.

Aks: 7 sekunder

Toppfart: 230 km/t

Forbruk: 0,68 l/mil (blandet)

Utslipp: 154 g/km CO2. 30 mg/km NOx

Mål (LxBxH): 4936/1890/1475 mm

Bagasjerom: 560/1526 liter

Egenvekt: 1656 kilo

Tilhenger: 1800 kilo

MOTORER: T5 utgaven kan foreløpig ikke leveres i kombinasjon med firehjulstrekk, da må man opp i T6 med 320 hestekrefter om man ønsker bensin. Alle dieselversjonene, 150, 190 og 235 hestekrefter kan leveres med trekk på alle fire hjul. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema /
ELEGANT: Interiøret er strøkent. Her har riktignok dashbordet gått i svart, men det ble ordnet med en omstart av bilen, gjort av fagfolk. Moderne biler fikses ikke med en skiftenøkkel. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema
STØRRELSE: V90 er omtrent lik BMW 5-serie og Audi A6, både i ytre mål og innvendig plass. Mercedes-Benz E-klasse har et bagasjerom som er over 100 liter større. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema
NYGAMMEL: Selv om formen på V90+ skiller seg fra de foregående Volvo-modellene, har grillen klassiske Volvo-elementer. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema