Stortinget har vedtatt at Autopass skal erstatte manuelt billettsalg på ferger i hele landet. Autopass er det norske systemet for innkreving av bompenger, og når systemet er på plass så kan biler kjøre rett ombord i fergene. Men kostnadene ved å legge om til systemet er store, og assisterende samferdselssjef Jonny Berg i Troms fylkeskommune har uttalt til NRK Troms at de er usikker på om løsningen er verdt regningen.

- Dyrt

Bernt Olav Johansen  er driftssjef i Bjørklid Ferjerederi som drifter fergene over Lyngen og Ullsfjorden. Han synes Autopass er veldig spennende. Men han sier også at det er et dyrt system med en prislapp på to millioner for hver fergekai. Kostnadene bare ved å sette opp systemet vil dermed bli åtte millioner for Bjørklid.

- Dette er gamle tall, så det kan være de har endret seg. Jeg kjenner heller ikke til driftskostnadene, sier Johansen.

Ingen nedskjæringer

I dag må billettørene ta betalt før bilistene kjører ombord.

- Innkjøring på fergene kan effektiviseres ved å ta i bruk det nye systemet, det vil forenkle alt for alle, sier Johansen.

Et eventuelt automatisk billettsystem vil ikke få noe å si for bemanningen ombord på fergene.

- Det vil ikke bli nedskjæringen, mannskapet vi har nå er vi pålagt å ha som sikkerhetsbemanning av sjøfartsdirektoratet.

Han tviler på at det vil skje noe rundt Autopass før nytt anbud på fergedrift på fylkesvei 91 skal inn i 2019.