Arbeidet utføres av det spanske selskapet OSSA og denne uka var 400 meter av den 4,6 kilometer lange tunnelen sprengt ut  - mye mindre enn hva burde vært tilfelle.

Prosjektleder i Statens vegvesen, Gudmund Løvli, forteller at det er noe vanskelig å si hvor stort etterslep det er snakk om i den totale byggetiden.

- Men de ligger flere måneder etter. Som det ser ut nå og hvis man regner meter, ligger de i allefall en 1200-1400 meter etter det de selv satte som mål å være på. Nå er det lenge til prosjektet skal åpne, så det er muligheter for å ta noe igjen selv om det meste av ”slakken” i prosjektet er oppbrukt, sier han.

Gjør tiltak

I følge prosjektlederen er årsaken til at arbeidet har gått sakte hovedsakelig to ting.

- De sier selv at de har hatt dårlig utstyr. Det går også litt på hvordan de utfører jobben, sier Løvli.

På enkelte områder er arbeidsmetodene noe annerledes enn det som gjøres i Norge, i følge prosjektlederen.

- Det er en kombinasjon av disse to tingene, men vi har daglig dialog med de så det er ikke noe nytt sånn sett, sier han.

Løvli forteller at Statens vegvesen har stilt spørsmål med effektiviteten.

-  De sier de har vært for dårlig til nå og at de skal skjerpe seg har de lovet. Allerede i går kom det inn en ny betongspruterigg, så de gjør tiltak, sier han.

Lovnader

Prosjektlederen forteller at det har vært en løpende dialog på effektiviteten siden dag én.

- Sommeren 2014 var alt klart til de skulle komme i gang med tunneldrivinga på høsten, men det ble nærmere jul før de satte i gang, sier han.

Så langt gir ikke Løvli utrykk for at det sees på alternative løsninger.

- I et kontraktsforhold så vurderes slikt fortløpende, men nå har de lovet at de skal bli mer effektiv inntil det motsatte er bevist. Da må vi stole på det, sier han.