Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet sier seg fornøyd med forbrukerbevisste nordmenn.

- Sju av ti i vår undersøkelse svarte at de hadde klaget da de ikke fikk det de hadde betalt for, og det er et bra nivå, konstaterer direktøren for forbrukerservice.

Hun påpeker at butikkene er avhengige av tilbakemeldinger fra kundene for å vite hva som ikke fungerer. I tillegg koster det oss også dyrt om vi ikke klager.

- Noen ganger er ikke prisen å betale så høy for den enkelte, men det kan bli store summer totalt sett i reparasjoner og nye varer. Dessuten er miljøet tjent med at vi krever kvalitet, og ikke finner oss i dårlige produkter, understreker Flønes.

Forbrukerrådets undersøkelse viser videre at halvparten av oss klager først når det vi har kjøpt har en viss verdi, mens 22 prosent klager uansett. Tre prosent klager rett og slett aldri.

Les mer om når du kan klage her.

Det lønner seg å klage

Er du irritert på mobilen du ikke kan regulere lyden på, eller tropiske vinder fra kjøleskapet? Ikke finn deg i det, råder Ingeborg Flønes. - Ja, for det er gode sjanser for at du kommer noen vei med å klage, viser vår statistikk. Over 80 prosent av de som klagde fikk helt eller delvis medhold, forteller hun.

I Norge har vi et solid forbrukervern, men det er opp til forbrukerne å benytte seg av det. Du kan klage i minst to år etter at du kjøpte noe. Men på ting vi forventer skal vare en god del lenger enn to år, for eksempel kjøleskap, mobiltelefoner og TVer, kan du klage i fem år.

- Når du har oppdaget feilen, er det likevel viktig at du ikke drøyer med å klage til butikken. Og problemet med mobiltelefonen kan ikke skyldes at du har brukt den til å skrape is av bilruta. Årsaken til problemet må ha vært der allerede da du kjøpte den, påpeker Flønes.

Løser seg i første runde

Tenker du at du ikke orker en utmattende klageprosess med masse papirarbeid? Da har direktøren for forbrukerservice en gledelig melding til deg.

- Som regel løser saken seg allerede når du klager til butikken. Det viser at de er interessert i å løse saken, og lytter til deg som kunde. Derfor var også seks av ti i vår undersøkelse fornøyde med hvordan klagen ble tatt i mot, opplyser Ingeborg Flønes.

Skulle det allikevel ikke ordne seg i butikken, kan Forbrukerrådet megle mellom dere, eller saken kan gå til en klagenemnd. På forbrukerradet.no finner du en veiviser til hvordan du klager, og til hvem. Du finner også klagebrev du enkelt kan fylle ut.