Arrangørene bak Trondheim Calling lanserer i år det nye konseptet Norway Calling. Dette opplyser musikk-nettstedet Gaffa.

Det ble tidligere i år klart at Ágy er håndplukket til prestisjefestivalen

Trondheimsfestivalen har som mål å presentere og diskutere ny norsk musikk. I følge Gaffa trakk festivalen i fjor over 6000 gjester.

Nå lanserer de et nytt konsept der norske artister får mulighet til å vise seg fram og komme i kontakt med internasjonale plateselskaper som Bella Union, Play It Again Sam og Rough Trade Records, samt radiostasjonene Amazing og Flux FM. Til sammen er det 30 tilreisende internasjonale selskap artistene skal presentere seg for.

— Vi håper at Norway Calling vil bidra til å synliggjøre flere eksport-klare norske band for internasjonale aktører. Mange norske selskap har vist stor interesse i at vi fant på noe nytt som dette, sier festivalens bookingsjef Markus Sletten i en kommentar til Gaffa.

Skal spille to konserter

Reisajenta Ágy er en av de syv artistene som får være med første gang Norway Calling går av stabelen. De andre artistene er Dreamarcher, Elsa & Emilie, Ludvig Moon, Henrik The Artist, Frøder og Hajk.

Artistene får spille to konserter i festivalens kveldsprogram, som de internasjonale selskapene har forpliktet seg til å se. I tillegg skal de gi tilbakemelding til artistene i etterkant.

Ágy og de andre artistene som deltar på Norway Calling skal holde hver sin tre minutter lang pitch om seg selv foran de 30 tilreisende selskapene. I tillegg får artistene mulighet til å være med på et 20 minutter langt en-til-en-møte med utvalgte internasjonale aktører.