Forhåpentlig kjenner publikummet i Nordreisa, Kvænangen og Kåfjord besøkelsestiden bedre enn hva man gjorde på Skjervøy, tirsdag kveld.

Da kunstnerisk leder og fiolinist, Erika Toth, ledet an Arctimus Sekstett og overturen fra "Flaggermusen" av Johann Strauss, da var det kun fem ganger så mange i salen som det var på scenen, vel tretti.

Det burde vært fullt.

Nådegave

De som var der fikk imidlertid så avgjort valuta for inngangsbilletten.

De fikk klassiske perler på en snor, både fra strykerne og ikke minst fra sopranen Eir Inderhaug. Bare hun i seg selv er verdt en egen billett.

Inderhaugs stemme, kombinert med en nådegitt formidlingsevne, skapte tidvis magi.

Og de som trodde de skulle på seriøs, klassisk konsert, tok inderlig feil.

Sterkt

Her var det humor og humør, krydret med smektende strykere og pasjon.

Konserten var også satt sammen på en slik måte at Inderhaugs suverene sangstemme og utstråling likevel aldri tok glansen fra sekstetten.

De seks musikerne, som foruten Toht består av Werner Dickel på fiolin, Pål Magne Solbakk på bratsj, Dénés Ludmány; bratsj, Ivaylo Ioranov på kontrabass og Runa Bergsmo på cello holder høy klasse. Mens Toth og Bergsmo er en del av Landsdelsmusikerordninga i Nord-Norge, er de øvrige tilknyttet ulike større orkester rundt om i verden, og er hver for seg sterke utøvere. Sammen serverte de klassiske perler, signert nevnte Strauss, mens også flammende tangoer og sprelske polka.

Gå!

Onsdag spiller de i Nordreisa, torsdag i Kvænangen og fredag i Manndalen.

Det er å håpe at besøkstallene mangedobles. Det fortjener dette ensemblet.

Forhåpentlig kommer det så mange at Kultur i Troms ser verdien av å gjenta festskonsertene også i 2015.

ARCTIMUS SEKSTETT: Erika Toth; fiolin/kunstnerisk leder (f.v.), Werner Dickel; fiolin, Pål Magne Solbakk, bratsj, Dénés Ludmány; bratsj, Ivaylo Ioranov; kontrabass og Runa Bergsmo; cello, samt altså sopran Eir Inderhaug. Foto: Kjetil Nielsen Skog