Jeg har forstått det slik at det har vært storm i Troms Folkeblad rundt Fylkesrådens forslag til handlingsplan for kollektivtransport i Troms for 2016-2019. Denne planen gjør en viktig og nødvendig korrigering med hensyn til hurtigbåter.

Man kutter parallellkjøringen som Harstadbåten nå gjør med Nord-Tromsbåten på strekningen Tromsø-Lysnes. Det er ganske besynderlig at ikke justeringer ble gjort her da forbindelsen mellom Tromsø og Harstad ble opprettet.  Jeg ville trodd det var naturlig at all trafikk på Senja nå ble slusa inn til Finnsnes som et naturlig knutepunkt for hele regionen.

Hinsides all fornuft

Men hvis det er et sterkt ønske at man på Nord-Senja skal opprettholde en egen logistikk inn mot Lysnes, ja så får man se til å få kobla dette arrangementet opp mot ruta, Harstad - Tromsø.  Og hvis disse båtene nå har for dårlig kapasitet, ja så er det jo hinsides all fornuft å saldere dette mot rutetilbudet i Nord-Troms.

Ina Gravem Johansen i Kårvik og omegn grendeutvalg beskriver 30. januar i dagsavisen Nordlys hvilke problem dette vil gi for dem. Så vidt jeg kan forstå er avstanden fra Kårvik til Finnsnes ganske identisk med avstanden som vi fra Lauksletta og Årviksand har til Arnøyhamn som er vårt hurtigbåtanløp. Dere har 38 hurtigbåtavganger i uka fra Finnsnes, både i nord og sør, så beklager Johansen, jeg synes ikke det er mye synd på dere.

Elendig weekendtilbud

Hvis man studerer ruteplanen for hurtigbåten i Nord-Troms og ser på hvor ressursene brukes kan man blir forundret. For oss som holder til på øyene i Skjervøy og Kvænangen og som har hurtigbåten som eneste kollektivtilbud til Tromsø er dette direkte provoserende. Særlig weekendtilbudet er elendig. Fredag ankommer båten Skjervøy kl 2100, og til Tromsø kl 2320. Og er du i Tromsø må du belage deg på å forlate middagsbordet for å rekke båten nordover kl 1430 søndag.

Selv for de som skal til Årviksand blir da bil et foretrukket alternativ. Turene til nordfylket er i stor utstrekning leilighetsturer som er satt for at båten skal være i posisjon i Tromsø,  klar for å gå til Lysnes. Statistikken viser at ruta til Nord-Troms har nesten like mange passasjerer som ruta til Lysnes, til tross for at Nord-Troms ruta kun har to ukentlige avganger som er tilpasset brukernes behov. (tirsdag og torsdag). Ruta til Lysnes har syv avganger som matcher det man kan kalle normal etterspørsel.

Legges ned

Fylkesråden foreslår også at den lille hurtigbåten som nå betjener småstedene i Kvænangen og Vorterøy skal legges ned. Også det er en god plan, under forutsetning av at Nord-Tromsbåten nå stasjoneres på Skjervøy slik at denne også skal kunne dekke behovet til Vorterøya og de veilause bygdene i Kvænangen. Disse stedene har stor weekendtrafikk og vil nå også kunne nyte godt av direkte korrespondanse ut fra Tromsø etter arbeidstid på fredag og tilbake søndags kveld.

Tor Nygaard