Dessverre er det slik at dette ikke er noen ekstra satsing i forhold til 2015. Det betyr at med det regjeringen stiller til disposisjon for fylkeskommunene vil det ta 40 år å løse etterslepet  landets fylkesveier som er beregnet til mellom 40 og 75 milliarder.

Den såkalte budsjettlekasjen fra statsbudsjettet for 2016 har i media blitt  presentert av Frp's fylkespolitiker Ole M Johansen. Han burde vite at de tallene han presenterer som økt satsing på  fylkesveiene er nesten på krona det samme som stilles til rådighet for Troms i 2015.

Når etterslepet i Troms er  6-8 milliarder og Regjeringa stiller 130 mill til å gjøre noe med ettslepet i 2015 og nå også for 2016 vil det ta 40 år å løse behovet i Troms. 27 mill til tunneler er som i år, og rekker ikke langt ifht behovet på 840 millioner.

Muligheten til rentefritt lån på 145 mill er allerede benyttet, og det skulle da bare mangle at man ikke videreførte det også for neste år.

Jeg har derfor tidligere sagt og fått tilsluttning fra mine kollegaer i Nordland og Finnmark om å kreve en nasjonal etterslepspakke over 10 år til fylkesveinene på minimum 15 milliarder for Nordnorge.

Da kan vi løse etterslepet på fylkesveiene på 10 år, og ikke 40. Da kunne vi snakke om satsing. Det regjeringen kommer med i 2016 på samme nivå som i 2015, er egentlig en skuffelse.