Like sikkert som skolestart på høsten er klagene på ulike skoleskyssordninger. Vi kan knapt minnes noen år at det ikke er ett eller annet å sette fingeren på i minst en av de seks kommunene i regionen. Denne uka var det Tone Giswold fra Kildalen i Nordreisa som gikk ut og framførte en klage.

Giswold har nevøer og nieser som hver dag pendler en time til, og en time fra, hjemmene sine i Kildalen og til skolen på Storslett. Det i seg selv forstår Giswold. Problemet er at når Kildalsbussen kommer til E6 kjører den først til Sørkjosen og henter elever, før den kommer samme vei tilbake og setter barna av ved skolen. Det er en ekstratur på tjue minutter - hver vei.

Rådmann i Nordreisa, Anne Marie Gaino erkjenner at Kildalsungene har en ekstratur. “Det stemmer at elevene fra Kildalen må sitte litt ekstra i bussen”, sier Gaino til Framtid i Nord. Det - rådmann Gaino - er en sannhet med behov for justeringer. Fem minutter i løpet av dagen er litt ekstra. Førti minutter på små barn er mye. Det er nesten en ekstra skoletime - daglig. Det er nær en hel skoledag ekstra - hver eneste uke. Rådmannen kunne jo forsøkt en tilsvarende tilnærming til sine ansatte. Å be dem forlenge sin daglige arbeidsdag med 40 minutter, men anse det som kun litt.

Gaino vedgår heldigvis at dette ikke er heldig. Hun ser at det burde vært satt inn ekstra buss, men sier at kommunen i øyeblikket krangler med Fylkeskommunen om hvem som i så fall skal betale. Og mens de voskne krangler, sitter altså barna fra Kildalen førti minutter for lenge i en buss som kjører opp og ned langs E6.

Verre blir det når man registrerer at krangelen om skoleskyss fra Kildalen har pågått i nær ett år. Underskriftskampanjer og masing har ikke nådd fram. Rett nok har politikerne i Nordreisa snakket pent om en fadderordning som skal gjøre det tryggere å reise med buss. Det spørs om fadderne klarer å gjøre turen kortere.

Det er på høy tid at administrasjon og politikere fokuserer på det som er viktig - å forkorte skoleturen for alle elevene så mye som mulig. Daglig kjører det en armada av busser gjennom Sørkjosen på tur opp mot alle skolene. Å kreve et rutenett som ikke medfører tullete rundturer må være mulig, uten at det skal behøve å koste hverken den ene eller den andre noe mer.

Og til syvende og sist bør det handle mest om hva barne får - ikke hva de koster.