Landets femte beste kommune under årets TV-aksjon ble Kåfjord. Da Framtid i Nord gikk i trykken hadde hver eneste kåfjording gitt like under 200,- kroner hver. Det er intet mindre nn formidabelt. De har samlet inn 140,- kroner mer enn landsgjennomsnittet.

Det stykket arbeid aksjonskomiteen i Kåfjord har lagt ned står det massiv respekt av. De har nær sagt teppebombet lokalavisa - og andre medier - med meldinger om hva de gjør, noe som har skapt blest, motivasjon og ikke minst stolthet.

At man deltok i kommunekampen gjorde selvsagt at man også tente konkurranseinstinktet. Imidlertid skal det aldri overskygge at man har gitt av hjertet. Uten en god sak i bunn, ville aldri folk lagt ned en slik innsats.  For oss er vann en utømmelig gilde fra springen. For så alt for mange andre er det noe man må slite for å skaffe.

At de fire Rundberg-brødrene stilte seg bak aksjonen, bidro også i stor grad. Violet Road klinger ikke bare godt i ørene. De klinger også godt i hjertene og i røttene. Denne glade gjengen musikere viser med all tydelighet at man kan bruke sin kjendisstatus til mer enn bare å selge musikk. Den kan brukes til å bære vann.

I dagens interaktive samfunn er ikke TV-aksjonen over når rødlyset slukker i Store Studio på Marienlyst. Tvert om er det fortsatt mulig å gi. Det betyr at Kåfjord fortsatt har muligheten til å øke sin sum. I så måte er det synd at ikke vi alle i Nord-Troms kan bli kåfjordinger for en dag eller to.

Og så kan vi andre bruke de neste dagene til å rette opp litt av inntrykket. Et par av kommunene i regionen vår havna et godt stykke under landsgjennomsnittet. Da er det godt at vi i alle fall kan skryte av å ha gode naboer.

Kåfjordingene har båret vann så børtreet er bøyd. De vel 1.800 innbyggerne har gjort at nesten like mange mennesker på andre siden av kloden vil få tilgang til det mest fundamentale for livet vårt - friskt vann.

Takk til hver eneste kåfjording - for innsatsen og for hjertevarmen. Vi er stolte av dere.