Konkurransen i varehandelen hardner til. Svært mange handelsbedrifter hadde negativt resultat i fjor.

I enkelte deler av landet har over 40 prosent av handelsbedriftene meldt om minus i regnskapene. Nord-Troms er ikke noe unntak.

Mange av dem som sliter i et stadig tøffere marked er små, selvstendige butikker som er lokalt eid.

Varehandelen representerer viktige arbeidsplasser. Små butikker er også viktig for folks trivsel, enten du bor i distrikt eller i by. Kjedeaktørene vinner stadig nytt terreng, og skaper  økt trykk i byer og tettsteder.

Det blir stadig mer penger på færre hender, noe som også rammer de mindre butikkene ute i distriktene. Og samtidig med dette kommer tidens ny utfordring, en stadig økende netthandel.

Vi som forbrukere kan påvirke dette - det samme kan politikerne. Hver gang man kjøper en vare gjør man et valg.

Ved å velge en lokal butikk bidrar man til lokal verdiskaping, opprettholdelse arbeidsplasser og et bredt varetilbud. Dette bør være en del av forbrukerens helhetsvurdering når man kjøper en vare. Man kan bokstavelig spare seg til fant ved å miste viktige, lokale aktører.

Politikernes valg betyr også mye. Det pågår en debatt om grensebeløpet for tollfrie varer, etter at regjeringen har foreslått i statsbudsjettet å øke denne grensa.For små nisjebedrifter, mange av dem i distrikts-Norge, vil bli rammet dersom beløpsgrensa heves til 500 kroner som foreslått.

Dette kan ikke politikerne overse, i sin jakt på stadig bedre vilkår for forbrukerne.

Hadde det vært slik at vi i alle sammenhenger jaktet billigst mulig varer for forbrukerne, og størst mulig utvalg, ville de fleste distriktsbutikker vært døde for lenge side. De som støtter opp om lokalbutikken gjør faktisk et viktig verdivalg.

Utfordringene for lokalt næringsdrivende er større enn noen sinne - sett i dette perspektivet. Nytenkning er viktig. Det samme er lojalitet fra forbrukerne - og klokskap fra politikerne.