Fjellguide Espen Nordahl er bekymret for at man ved å kalle Fastdalstinden farlig, fraskriver turfolket ansvar for egne handlinger. Til nettstedet friflyt.no påpeker han at det i 90 prosent av tilfellene er mennesker som utløser ras, ikke naturen.

Nordahl har selvsagt helt rett. Fastdalstinden i seg selv er ikke mer farlig enn en bil. Og biler dreper ikke. Det er det menneskene som kjører dem som gjør. Imidlertid er det av og til på sin plass å si fra om at noen biler er mer utsatt for ulykker enn andre. Kjører du en Formel 1-bil, er sjansen for uhell langt større enn i en Golf stasjonsvogn.

Rolf Johansen kalte det et livsfarlig fjell, vel vitende om at det har krevd liv tidligere. Og at det har vært nære på flere ganger. Det er dette han og vi vil varsle om. Og beskjeden må bringes videre. Alle som gir rom og tjenester til skiturister må i disse dager være ytterst tydelig på at man har de meste krevende forholdene i snøen man har sett. Erfarne fjellfolk sier de aldri har sett maken.

Man skal lytte til disse erfarne fjellfolkene. Espen Nordahl er en slik. Og han har rett. Man kan aldri ta fra skiløperen eller skuterføreren ansvar for å tenke egen og andres sikkerhet. Samtidig må de som skal tjene penger på skiturismen også ta sin del av ansvaret. Mens man i andre deler av vinterverden må ha sertifikater for å føre folk i fjellet, krever Norge ingenting. Dette må vi få endret.

Like nødvendig som det er at man krever søkebrikker på snøskuterførere, like nødvendig er det at de som leder gjestene ut i marke er kunnskapsrike, trygge og pålitelige. Hans-Olav Eriksen i Lyngsfjord Adventure beskriver forholdene innen vinterturismen som ville Vesten. Til NRK Troms sier han denne uka at det er de reneste cowboy-tilstander, der personer som ikke får godkjenning i andre land, kommer til Norge og får være fjellguider.

Dette må turistnæringa snarest gripe tak i. Ett er at de er nødt til det om de skal kunne ansees som seriøse aktører og dermed få gjester, men det aller viktigste er at man ikke kan lefle med gjestenes sikkerhet.  Staten kan og bør nok komme med pålegg, men den raskeste veien til en tryggere hverdag er at bransjen selv setter standarden.