Et knapt flertall av formannskapet i Lyngen sa sist uke ja til å la investor Ola Giæver jr. få fly turister opp i fjellene. Nå har Fylkesmannen sagt varslet at han vil si nei, så fremt ikke Lyngens politikere kommer opp med særs gode argumenter som overbeviser om at de har gjort rett.

De argumentene er vi flere som gjerne vil lese. Heliskiing er i utgangspunktet ikke tillatt. Og bra er det. At man i enkelte tilfeller sier ja, som ved filminnspillinger eller ved helt spesielle anledninger, er greit, men på generell basis bør de som skal renne ned et fjell klare å gå opp det også.

Det er en reell fare for at den eneste som kan komme til å tjene på et ja til heliskiing i Lyngen, er helikopterselskapene. For sier man ja til Ola Giæver jr., finnes det ingen gode grunner til å holde tilbake andre flyselskaper. Og hvorfor skal helikopteret lette fra Lyngseidet. Hvorfor ikke like greit fly turistene rett fra Langnes og inn i Lyngsalpene, en fantastisk flytur på knappe tjue minutter. Og når de er nede står helikopteret og venter slik at de kan flys inn til hotellene i Tromsø, eller sågar flyet som frakter dem til neste europeiske helikopterlandingsplass.

Tilbake står turistnæringa i Lyngen med langt færre turister enn forventet. Færre gjestedøgn, færre skistaver, færre lokale guider og så videre. Og de turistene som bokstavelig talt passere over hodene på dem er de med de potensielt største pengebøkene, de man også gjerne hadde til både frokost, middag og afterski.

Et annet vesentlig argument er avstander til skiløperne. Åpner man først for å fly turister inn i alpene, kan man også forvente at det vil ta i bruk de som ligger litt unna allfarvei. De som ikke alle andre bruker. Da sender man også løperne inn i områder der frivillige skredvarslere ikke ferdes, dit hvor man er 100 prosent avhengig av guidenes og skiløpernes egne skredferdigheter. Og går skredet, er det mest sannsynlig at alle hjelpemannskaper må flys inn, men de kostnader og forsinkelser det måtte medføre.

Giæver og hans støttespillere argumenterer med at man får fly skiturister i Sveits. La det være sveitsernes problem. Det finnes et utall eksempler på at snøen ikke alltid er hvitere hos naboen.