Vi kommer ikke i mål med klimakuttene utelukkende med sykkel og kollektivsatsning. Nettopp fordi mange er avhengige av bil, må man ta grep for å få dem over på elektriske løsninger og fornybare drivstoff.

Diskusjonene rundt klimapolitikken kan av og til fremstå som snevre hovedstadsdiskusjoner. Det er lett å være tøff i kravet om at det skal koste mer å kjøre bil, og at folk må sykle eller ta bussen, når man bor innenfor Ring 3 i Oslo. Men det er mindre tydelig i debatten at det er resten av landet som kanskje vil ha mest å vinne på det grønne skiftet.

En viktig utfordring er at mange – både miljøforkjempere og avgiftsmotstandere – sitter fast i en gammeldags virkelighetsbeskrivelse. Mediene slår opp sitater fra forskere som sier at man må doble drivstoffprisen for å få klimaeffekt. Noen miljøforkjempere tar dem på ordet – mens avgiftsmotstanderne bruker det til å hevde at mindre endringer bare er symbolpolitikk – og dermed unødvendig.

Realiteten er imidlertid at man i 2017 ikke er avhengig av å øke drivstoffavgiftene så mye at folk lar bilen stå. Målet er at man bytter til fornybare drivstoff og elektriske løsninger.

Norsk næringsliv er klare for å skape nye arbeidsplasser rundt om i landet innen produksjon av biodrivstoff. Avfall og husdyrgjødsel, skogvirke og restprodukter fra skogindustri kan bli til biodrivstoff som kan erstatte fossilt drivstoff – og raskt kutte klimautslipp. Problemet er at lav oljepris har gjort at pumpeprisen på fossil diesel nå er en krone og femti øre billigere enn for tre år siden. Vi trenger derfor økt CO2-avgift for å gi fornybare ressurser – fra vann, sol, vind, jord, skog og hav - økt konkurransekraft. Én krone økt avgift på fossil diesel vil gjøre den fornybare dieselen lønnsom – og ha betydelig miljøeffekt.

Vi kommer til å kjøre bil i vårt langstrakte land, men i 2017 er det ingen grunn til at ikke elbil skal være det naturlige valget for alle som vurderer å kjøpe ny bil. Spesielt de som trenger bilen i hverdagen, og ikke bare en hyttetur noen ganger i året. Nå kommer en rekke vanlige biler som nullutslippsbiler. Opel, Nissan, Renault, Volkswagen, Hyundai, Kia og andre fyller nå opp markedet med elbiler med reell rekkevidde på 30-40 mil – til en overkommelig pris. Når det samtidig bygges ladestasjoner i større tempo over hele landet, er ”rekkeviddeangst” et ord som er i ferd med å bli historie.

Vi har dårlig tid dersom vi skal klare å nå klimamålene våre. Lav pris på fossile drivstoff senker hastigheten på den nødvendige omleggingen, svekker verdien på fornybare ressurser – og hindrer nye arbeidsplasser i distriktene.

Der man er mest avhengig av bil, bør være de områdene som er sterkeste tilhengerne av å sørge for at man snarest mulig kan kjøre rimelig uten klimautslipp.