Flyseteavgiften betyr en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang, på alle reiser som foretas etter 1. juni 2016. Når prisene øker, faller etterspørselen. Dermed forsvinner lønnsomheten på disse rutene.

Denne uka ble det klart at det fra neste sommer av blir bom stopp for direkteruta mellom Evenes og Trondheim, som en direkte konsekvens av flyseteavgiften. Dette er en av flere direkteflyvninger som kuttes fra Værnes. Vi vet også at enkelte flyruter på Bardufoss er ”under press”. Det er bekymringsfullt.

Et betimelig spørsmål er: Hvilken rute er den neste som raderes vekk fra en allerede alt for kort avgangs- og ankomst-liste? SAS har foreløpig ikke vært konkret, men det er åpenbart at selskapet må redusere tilbudet frem mot sommeren. Det er sagt at SAS vil kutte i tre prosent av selskapets innenlandsflyvninger neste sommer.

En samlet flybransje har fra dag én påpekt det som en regjering med bind for øynene ikke har villet se: Avgiften er komplett ulogisk. Den er ment å være en miljøavgift, for å redusere flyvninger og dermed også støy og forurensning - men den har knapt en anelse grønnskjær over seg. Tvert imot.

Pressede flyselskap vil ha enda mindre mulighet til å fornye sine flåter med mer miljøvennlige fly, og tiltaket, som er blindt hyllet av naturvernorganisasjoner, vil unektelig føre til mer bilkjøring.

En liten hundrelapp høres tilforlatelig ut, men det handler om en totalitet og det faktum at selskaper som driver business faktisk er opptatt av marginer. Når rammebetingelsene blir dårligere, er det ikke rutetilbudet mellom de store norske byene og weekend-turistene til London som får svi. Det er selvfølgelig mindre lønnsomme ruter og «endestasjoner» som blir ofret i selskapets porteføljer.

Vi står på terskelen til et valgår, og med den siste påminnelsen om flyseteavgiftens konsekvenser, vil sittende regjering måtte påregne å bli konfrontert med hvem som er ansvarlig for et svekket flyrutetilbud, ikke minst i Nord-Norge.