Å snakke med kolleger i lunsjen eller venner på telefon, er for mange av oss en speiling av det vi så på TV-en i stua eller på mobilen dagen i forveien:

«Så du siste episode av Farmen i går?». «Utrolig at han ble tatt i doping rett før Tour de France.» «Jeg blir så trist av terroren i Barcelona.»

Slike utsagn er gjerne gjenstand for diskusjon og ettertanke. Hvorfor er vi så opptatt av det vi ser av innhold? Hva er det som driver oss? Kortversjonen av svaret er fordi vi kjenner oss igjen. Vi identifiserer oss med heltene, skurkene og ofrene; de som går til topps i reality-TV, de som bruker ulovlige hjelpemidler for å oppnå suksess og de som må lide under krig og terror.

Ifølge en undersøkelse Ipsos MMI utførte tidligere i år så norske husholdninger i gjennomsnitt innhold 2,5 timer hver dag, og TV-en går foran mobil og pc som foretrukket skjerm. Nervepirrende dramaserier, sterke nyhetsreportasjer og dramatiske sportsbegivenheter setter sansene og nervene på prøve, og TV-øyeblikk har en særegen evne til å samle befolkningen.

Slik har det vært helt siden fjernsyn ble offisielt åpnet i Norge i 1960. Som TV-distributør har vi fulgt utviklingen på nært innhold, ikke minst siden Telenor opprettet en virksomhet for å distribuere kabel-TV i 1987. Med TV-sendinger som et fast innslag i hverdagen har vi sett gang på gang at levende bilder beveger noe i oss, enten rører oss, gjør oss sint, glad eller sjokkert. Det er ikke uten grunn at godt voksne i dag husker da Oddvar Brå brakk staven på ankeretappen under ski-VM i Oslo i 1982.

For å møte nye seervaner har Telenor vært nødt til å endre seg og utvikle nye tjenester hele tiden. Når vi nå stenger det analoge nettet 18. september, er det bare ett av mange grep vi har gjort for å imøtekomme nye kundebehov. Det er også slutten på 30 år med analoge TV-overføringer fra Telenor, men først og fremst er det begynnelsen på fortsettelsen med å gi publikum godt innhold og felles opplevelser å snakke om i etterkant.

Ved å overføre sendingene til det digitale nettet tilrettelegger vi for høy kvalitet, bedre kapasitet, valgfrihet og robusthet som kommer alle til gode. I tillegg gir det grobunn for å utvikle nye tjenester og tilby enda mer innhold. Med et mangfold fra arkiv- og on-demand-tjenester, i tillegg til det som sendes direkte, har innholdet aldri har vært viktigere. I 30 år har vi gjort vårt aller beste for at publikum skal få de store sportsøyeblikkene, de tunge stundene og de gripende seriene. Med et fulldigitalisert nett vil de store TV-øyeblikkene bli enda nærere og bedre tilpasset kundenes liv.

• Canal Digital Kabel-TV (CDK) er en del av Telenor og tilbyr TV og bredbånd til norske husstander basert på ulike fiberbaserte teknologier, under merkevarene Canal Digital Kabel-TV og Telenor.

• Sammen med Telenor leverer CDK TV-løsninger til 547.000 norske husstander, i tillegg til en rekke bedrifter og virksomheter i privat og offentlig sektor.

vignettbilde