De siste årene har det vært tøffe kamper om bilpolitikken på Stortinget. FrP har alltid stått på bilistenes side, og vil fortsette å jobbe for lavere avgifter, mindre bompenger og bedre veier.

Med FrP i regjering har bilistene fått betydelige gjennomslag de siste årene. Samferdselsbudsjettet er økt med hele 60 prosent siden 2013, Stortinget har vedtatt en transportplan hvor det investeres over 1.000 milliarder kroner til å bygge vei og jernbane og det har blitt innført en bompengerabatt for bomprosjekter utenfor de store byene.

H/FrP-regjeringen har nå blitt utvidet og Venstre har blitt med på laget. I regjeringsforhandlingene har FrP kjempet bilistenes sak, og har også her fått flere gjennomslag. Blant hovedsakene FrP har fått gjennomslag for er at bomstasjon på sideveier som hovedregel skal unngås, det skal settes nye rekorder i veiutbyggingen og investeringer i infrastruktur og veier skal bygges for fremtidens transportbehov.

I den nye regjeringsplattformen er det også et punkt om at veibruksavgiften på diesel kan økes dersom det viser seg å være nødvendig for å nå målet om at nybilsalget er nullutslippsbiler i 2025. Her vil jeg understreke at dette ikke er noe som skal gjennomføres, men kan gjennomføres dersom målene knyttet til nullutspillsbiler ikke nås. FrP er opptatt av å bruke gulrot fremfor pisk, og ønsker derfor å ha et reelt alternativ på plass før det eventuelt innføres avgifter som rammer bilistene. Derfor vil regjeringen videreføre skatte- og avgiftsfordeler for miljøvennlige biler, samt bygge ladestasjoner over hele landet.

Jeg og FrP vet at bilen er helt nødvendig for veldig mange i hverdagen. Derfor skal vi fortsette å jobbe for så lave avgifter som mulig, og for at veiene skal være trygge og gode over hele landet.