Viser til leserinnlegg av leder på Kvænangen produkter AS, Matthias Welz, i FiN den 6.12.14, og vil på vegne av Kvænangen Høyre beklage overfor de som ifølge Welz føler seg tråkket på og urettferdig behandlet i denne saken. Vi har aldri hatt til hensikt å tråkke på noen ved å drive politisk arbeid, så at noen føler det slik er bare å beklage. Forutsetningene for at Kvænangen kommune skulle la Kvænangen Produkter AS overta vaskeridriften, har hele tiden vært at det skulle bli billigere for kommunen. Når dette ikke er tilfelle, så er det naturlig at administrasjonssjefens innstilling lander på at vi ikke skal overdra vaskeridriften til Kvænangen Produkter AS, og at flertallet i kommunestyret støtter opp om denne innstillingen.

Welz påstår i sitt leserinnlegg i FiN den 6.12.14, at bedriften har arbeidet med ideen om oppstart av vaskeri siden 2003. Det er mulig det, men det var først den 29. januar- 2013 at Kvænangen Produkter AS sendte et brev til kommunen, der de skriver at de ønsker en politisk behandling angående en eventuell overtakelse av vaskeriet på Gargo sykehjem. Det var altså Kvænangen Produkter AS som henvendte seg til kommunen med forespørsel om å overta vaskeridriften, og ikke kommunen som la vaskeridriften ut på anbud, slik man kanskje skulle tro.

Når det gjelder Welz sin undring over hvorfor jeg kontaktet Mattilsynet, så har jeg allerede gjort rede for det i et tidligere leserinnlegg.

Leder på Kvænangen Produkter AS skriver videre at fylkesmannen har bekreftet at smittevernloven gjelder for internvaskeri, og selvfølgelig gjør den det, noe annet har heller aldri vært hevdet.

Viser til Norske vaskeriers kvalitetstilsyn - Smittevern for vaskerier som behandler tekstiler til helseinstitusjoner, utgave mars 2014:

I punkt 1.3.4. Helseinstitusjoner

”Enhver helseinstitusjon har ansvar for at smittevernet i vaskeriet ivaretas i henhold til avtale og helseinstitusjonens infeksjonskontrollprogram.”

Dette punktet er oppfylt på vaskeriet på Gargo, all den tid Helsetilsynet/ Fylkesmannen ikke har kommet med avvik på kommunens infeksjonskontrollprogram.

Videre kan man blant annet lese følgende under forordet:

”Denne bransjestandarden omhandler hvordan vaskeriene skal behandle tekstiler til helseinstitusjoner og ikke helseinstitusjonenes interne tekstilbehandling.”

Med andre ord vil dette si at det gjelder andre krav til et eksternvaskeri som skal behandle tekstiler for en helseinstitusjon, enn for et internvaskeri som kun behandler tekstiler internt i helseinstitusjonen, der denne standarden bare er veiledende.

Jeg slutter meg også til leder i Kvænangen Ap, Eirik Losnegaard Mevik, sitt utsagn om at Kvænangen Produkter AS er en viktig og god bedrift for Kvænangen. Jeg sitter også igjen med opplevelsen av at det forsøkes skapt et bilde av meg og Høyre som motstander av Kvænangen Produkter AS, noe som på ingen måte er riktig. Det er nå en gang sånn at man som politiker blant annet er satt til å forvalte kommunens økonomi på en best mulig måte, og i dette tilfellet innebar det å ikke stemme for flytting av vaskeri, da alternativet med å beholde eksisterende vaskeri på Gargo sykehjem ble den billigste løsningen.

Takker samtidig for lykkeønskninger fra Welz ang. videre vaskeridrift på Gargo sykehjem. Det har allerede vært drevet vaskeri på Gargo sykehjem i 50 år, siden 1964, så jeg antar at vi også i framtiden vil kunne klare de utfordringer som måtte komme.