Samfunnsbåten i Nord - Troms var et resultat av en lang politisk drakamp på begynnelsen av 2000 - tallet. Det var tre behandlinger i fylkestinget, som til slutt endte i bred enighet. Man slo fast at selv om godstransport etter lovverket ikke var fylkets ansvar, ville det likevel være riktig å ta med. Det var også enighet om at samfunnsbåten var den beste løsningen.

Samfunnsbåten MS «Kvænangen» ble bygget som erstatning for flere mindre båter. Kvænangen skulle gjøre hverdagen enklere og mer effektiv for folk. Båten var spesialtilpasset lokale forhold og arbeidsoppgaver.

Nylig ble det kjent at Fylkesrådet la opp til en rasering av tilbudet i Nord – Troms. I forkant av dette hadde Troms Fylkestrafikk innhentet tilbud på drift av Kvænangsruta. I denne anbudskonkurransen var det ikke lagt opp til noen endring i funksjonen som samfunnsbåt.

Etter tilbudene kom inn snudde fylkesrådet fullstendig og gjorde kort prosess på Kvænangsruta.

I innstillingen fra fylkesrådet ble det lagt opp til konkurranse på skoleskyss fra Spildra for slutten av skoleåret våren 2015 , et begrenset ruteopplegg i Kvænangen for perioden 1. mai 2015 og ut januar 2016. Det sto helt klart i innstillingen at ambulanseberedskap og godstransport ikke skulle tas med ved innhenting av nytt anbud. Hva som skjer med MS Kvænangens anløp på Vorterøya nevnes ikke med et ord.

Hvilken prosess som har vært ført i forkant av innstillingen som la opp til rasering av tilbudet, vites ikke. Ut fra media synes det som om dette har kommet helt uventet på kommuneledelsen både i Skjervøy og Kvænangen. Folket det angår har i hvert fall ikke blitt informert.

Man kan lure på hva fylkesrådet har tenkt.  Her har fylkestinget brukt år med dialog og prosess på å bygge opp et godt og trygt tilbud til innbyggerne i Kvænangen og Skjervøy.  Uten forutgående dialog og prosess fjerner fylkesrådet tryggheten med pennestrøk.

Dette har medført kraftige reaksjoner. Protestene synes å delvis ha ført fram. Fylkesrådet gikk bort fra innstillingen og ønsker nå to alternative anbud. Ett med gods - og persontransport, og et med kun persontransport. De vil også videreføre dialogen med UNN HF for å se på mulige samarbeidsmodeller knyttet til ambulanseberedskap.

Det er for oss ikke en løsning å fjerne tilbudet om godstransport. De samfunnene det her gjelder har ingen alternativer. Det vil være som å, på fem dagers varsel, stenge en vei til flere små samfunn med folk og liv, for så å fortelle innbyggerne at bussen vil slippe gjennom noen dager i uka.

Fylkesrådet er den utøvende politiske ledelsen i fylkeskommunen, etter delegasjon fra fylkestinget. De skal styre i samsvar med skal med vedtak fattet i fylkestinget.

Vi mener fylkesrådet her har gått ut over sine fullmakter. En tanke fylkesrådet selv har vurdert i sitt saksframlegg. En så dramatisk endring som her ble foreslått, og som ennå ikke er lagt død, avviker sterkt fra fylkestingets opprinnelige forutsetninger for samfunnsbåten.

Vi mener det må fremmes en sak for fylkestinget om de prinsipielle sidene som ligger til grunn for samfunnsbåten. I forkant av dette må det gjennomføres en god prosess som ivaretar folks trygghet i hverdagen. Dette må man nødvendigvis bruke tid på. Til en slik prosess er gjennomført må innbyggerne sikres et fullgodt tilbud likt det MS Kvænangen i dag tilbyr.

Våre prinsipper for framtidas løsning:

  • Vi kan ikke akseptere en båt som ikke kan ta gods. Det må videreføres et tilbud med både gods- og persontransport.

  • Dagens rutefrekvens i Kvænangen og Skjervøy kan vurderes, men ikke raseres.

  • Dagens rutefrekvens til Vorterøya må opprettholdes.

  • Det må videreføres et tilbud med ambulansebåt lokalisert i Kvænangsfjorden. Dialogen med UNN HF må videreføres for å se på mulige samarbeidsmodeller knyttet til ambulanseberedskap.

  • Et fragmenter tilbud med flere mindre båter vil etter vårt syn være gammeldags, byråkratisk og neppe samfunnsøkonomisk.