I 2021 vil det iflg SSB være ca 1000 færre enn i dag i aldersgruppa 16-19 i Troms, lavest i oversiktlig framtid før elevtallet igjen stiger noe. Et lavt elevtall truer bredden i tilbudsvifta og lokaliseringen av tilbudene, særlig i fag- og yrkesopplæringen. Hvor mange tilbud på vg2 kan da opprettholdes med minst åtte deltakere per klasse?

Denne utfordringen har vært sentral i fylkesrådens arbeid med Fylkestingsmelding om fag- og yrkesopplæringa «Samspill for økt gjennomføring, « som Fylkestinget vedtok i juni. Der ligger en løsning i strategi 3, Steds- og tidsuavhengige tilbud. Det betyr at en elev (eller flere) før utløpet av vg1 kan formidles til en lærebedrift som tar han/henne gjennom tre års relevant opplæring, uavhengig av om skolen eleven lokalt tilhører, har det relevante fagmiljøet. Eleven knyttes da digitalt og fysisk til en skole i eller utenfor eget fylke, og denne skolen følger lærlingen/lærekandidaten i tre år i samarbeid med bedriften. Hvis mulig, kan nærmeste skole uansett tilby lokaliteter og fellesskap i læreperioden.

Opplegget er strukturelt krevende, men kan med større nærhet til bedrift bli et kvalitativt fullgodt supplement til dagens modell. Et slikt alternativt løp krever blant annet styrking av digitale plattformer, lyd/bilde-nettverk og økt kompetanse for bruk av disse. Samtidig er det en styrke at det samlede tilbudet kan bli videre enn tidligere ettersom eleven lokalt ikke er avhengig av en klasse for å velge en retning.

Distriktene er mest utsatt i den forestående nedgangen i elevkull og trenger alternativ til klassemodell, men elevene i byområder gis samtidig flere valgmuligheter enn vi kan tilby i dag. Forbeholdet ligger i at det fortsatt vil være utfordringer med å finne relevante og godkjente lærebedrifter. Men her har fylkeskommunen og arbeidslivet en vinn-vinn- situasjonen: Vi får flere ungdommer sertifisert, og vi får lokal rekruttering til private og offentlige arbeidsplasser.

Jeg ser fram til iverksetting for flere muligheter i samspill med arbeidslivet/opplæringskontorene, bransjene og skolene.