Fylkeskommunen har to viktige oppgaver: samferdsel og videregående skole. Troms Fremskrittsparti går til valg på at dette skal prioriteres framfor alt annet.  Innenfor samferdsel er fylkesveiene svært viktige, og jeg skal nå utdype det litt nærmere. I fylket vårt har vi 145 fylkesveier som til sammen utgjør nesten 3000 kilometer. Både innbyggerne i Troms, og ikke minst vårt næringsliv, er avhengig av at disse veiene har en god standard. Dessverre er situasjon alvorlig når det gjelder nettopp standarden - både i vårt fylke og i landet for øvrig.  Vi har et vedlikeholdsetterslep på mellom 45 og 75 milliarder kroner i kongeriket, og i Troms fylke er etterslepet på mellom 6 og 8 milliarder kroner.

Dette har ikke skjedd over natta. Før 2010 hadde vi 1800 kilometer med fylkesvei. Plutselig fikk vi 1200 kilometer i tillegg da fylkeskommunen fikk flere riksveistrekninger fra staten.  Dette kom da sittende regjering overførte nye oppgaver til fylkeskommunene, nemlig gjennom det de kalte ”Forvaltningsreformen”. Denne kan man trygt si var et stort ”mageplask”.  Målsetningen til Arbeiderpartiet og regjeringen var en regionsreform hvor fylkekommunene skulle erstattes av noen store regioner, men dette mislyktes totalt og endte opp med en forverret situasjon for fylkeskommunene, blant annet fordi vedlikeholdsetterslepet ble mer enn fordoblet etter 2010.

Troms FrP har tatt til orde for å gi deler av ”gaven” fylkeskommunen fikk i 2010 tilbake til staten. Spesielt de veiene som er sterkt trafikkert og er viktige næringsveier i fylket vårt. Vi har vært i dialog med Samferdselsministeren, og nå er dette til vurdering i departementet. Grunnen til at vi har tatt initiativet er først og fremst fordi vi mener at disse veiene aldri skulle vært overført til fylkeskommunen. Veiene er svært kostnadskrevende, og når vi samtidig har et enormt etterslep på de øvrige fylkesveiene, så er oppgaven mer enn stor nok for fylkeskommunen. Jeg registrerer at enkelte sentrale politikere i fylket ikke er enig i dette, da de mener at FrP vil overføre oppgaver til Staten for på den måten å gjøre fylkeskommunen overflødig. Dette er selvfølgelig en avsporing i debatten. FrP sin klare målsetting i fylket og i regjering er å få gjort adskillig mer med veivedlikeholdet enn noen gang tidligere. Gledelig er det i den forbindelse at fylkesråden for samferdsel i Troms ønsker at regjeringen skal vedta en vedlikeholdsreform for fylkesveiene i landet vårt. Det er nærliggende å tro at han er inspirert av den satstingen som nå skjer innenfor samferdsel, og at vi har en samferdselsminister som har fått gjennomslag for satsingen i egen regjering. Dette i motsetning til det som skjedde da fylkesråden sitt eget parti satt med samferdselsministeren i en AP-styrt regjering.

Innbyggerne i Troms kan være trygg på at de politikerne som blir valgt inn i fylkestinget fra FrP etter høstens valg vil prioritere samferdsel og skole framfor alt annet. Samtidig vil vi jobbe for en opptrappingsplan når det gjelder vedlikehold av fylkesveiene. Dette gjør vi i samarbeid med regjeringen og samferdselsdepartementet.