- Tre spørsmål er gjengangere i kontakten med media og publikum. Når starter vi å fly, på hvilke ruter og med hvor mange fly? Jeg kan foreløpig ikke være konkret i svarene.

Han samlet tirsdag nesten ti av sine nærmeste medspillere til tre dagers samling på Lyngseidet. Administrerende direktør Stein Terje Dahl og viseadministrerende Svein Eriksen er blant Giæver jr. sin mest betrodde medarbeidere.

- Hovedoppgaven i disse tre dagene er å bygge opp en sterk organisasjon og utarbeide det som kreves for å kunne søke om sertifikat og lisenser, forteller Dahl.

Rett timing

Ola Giæver jr. har siden 1996 lekt med ideen om å etablere sitt eget flyselskap. Han har tålmodig ventet på rett timing og god magefølelse.

- Jeg avsluttet 9. april i fjor mitt arbeidsforhold til Widerøe, og registrerte samme dag Viking Air Norway AS, sier Giæver jr.

FlyViking AS bestilte i februar sitt første fly, som er en Canadair Dash 8-103. Denne skal etter planen overleveres i løpet av tredje kvartal i Calgary.

- Vi har i denne fasen hovedfokus på å kunne dokumentere omfattende EU-krav for å kunne fly passasjerer, sier Dahl.

”Sniffer” penger

Ledelsen for FlyViking tar sikte på at det første flyet er operativ senest i september måned.

- Vi kan om en måned levere søknaden. Luftfartstilsynet har deretter inntil tre måneder på seg for å kontrollere og godkjenne opplysningene, forteller Stein Terje Dahl.

- Hvilke ruter er i startfasen mest aktuelle?

- Vi sikter oss inn på stekninger hvor vi ”sniffer” penger. Dette kan være ruter hvor det er mulig for to selskap å konkurrere eller at vi går inn på helt nye ruter. Intet er så langt bestemt, sier Ola Giæver jr.

Den neste anbudsrunden er på det nordnorske rutenettet.

- Vi starter med en Dash, og vil øke antall fly i takt med hvor mange ruter vi skal betjene.

- Hvor mange millioner ligger i potten?

- Aksjekapitalen er på 21,4 millioner, men vi kan nærme oss 50 millioner i løpet av noen uker, røper Ola Giæver jr.

Lover billige billetter

FlyViking vil tilby billigere flybilletter enn hva øvrige flyselskap opererer med.

- Vi senker prisen fordi vi driver billig, effektivt, bruker nye dataløsninger og tenker nytt. Vi har ingen kostbar historie i ryggsekken, forteller Giæver jr.

Han føler seg trygg på at passasjene vil foretrekke det billigste alternativet ved bestilling av flyreiser.

- Jeg fikk et kick da jeg realiserte ideen om å etablere eget flyselskap. Jeg ser fram til å utfordre monopolet, sier Ola Giæver jr.

Lyngsværingen Svein Eriksen opplever at FlyViking blir møtt med mye goodwill i kontakten med potensielle flypassasjerer.

Ola Giæver jr sitter etter den siste emisjonen med rundt 70 prosent av aksjene. Båtreder Ola Olsen har 25 prosent.

- Øvrige aksjer er fordelt på ansatte i FlyViking, opplyser Svein Eriksen.