Forbrukerrådets direktør Randi Flesland påpeker at det er spesielt frustrerende når du havner i en konflikt om arbeid i ditt eget hjem:

- Si at badet ditt ser ut som en byggeplass i uke etter uke uten at du ser noe til håndverkeren din. Hadde dere hatt en kontrakt, ville det stått skriftlig når badet skulle vært ferdig. Håndverkeren ville også måttet betale deg dagbøter fra fristen ble brutt.

Forbrukerdirektøren understreker at en ryddig avtale er en fordel også for håndverkeren.

- Det er ganske trist for håndverkeren hvis forbrukeren føler seg lurt – og så er det egentlig snakk om en misforståelse. En kontrakt reduserer risikoen for å snakke forbi hverandre, og øker muligheten for en fornøyd kunde og godt rykte for håndverkeren.

Kjedelige filmer

Forbrukerrådet har laget fire filmer som viser hvor kjedelig det er å bli lurt av en håndverker.

De er produsert av Anorak og regissert av Fritjov Såheim, som prøvde å lage så dårlig skjult kamera som mulig.

I bakomfilmen kan en også se Otto Robsahm, som understreker hvor viktig det er å bruke kontrakt.

Filmene finner du her.