En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort, viser at én av fem er misfornøyd med flyttetjenesten.

- Typiske henvendelser til Forbrukerrådet har vært om møbler og hvitevarer som har gått i stykker, eller det er uenighet om pris, sier regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Siden 1. juli har vi kunnet mekle mellom forbrukeren og flyttefirmaet. Du trenger bare å ha forsøkt å løse saken på egen hånd først.

Håper flere klager med ny klagehjelp

Undersøkelsen viste at bare litt under halvparten av de som var misfornøyd med flyttingen, klaget. Det kan komme av dårlige klagemuligheter:

- Vi vet at rettferdighet er viktig for forbrukere. Vi vet også at en lett tilgjengelig og gratis klagehjelp fører til at flere vil prøve saken sin. Vår nye meklingsordning vil forhåpentligvis føre til at flere misfornøyde forbrukere får det de har rett på, sier Falch.

Forbrukerrådets flyttetips

Det beste er selvfølgelig å unngå konflikt. Forbrukerrådet har derfor noen råd til deg som vil bestille flyttefolk: