Kåfjord brann og redning går fra å ha landets farligste brannbil, til å ha en høyst moderne bilpark.

olderdalen: Mandag kunne endelig beredskapsleder ved Kåfjord brann og redning, Arnt Furubakken ta den flunke nye redningsbilen i åsyn. En topp moderne bil til over 2 millioner kroner skal nå gjøre arbeidsforholdene for brannkonstablene betydelig bedre, men også øke brannsikkerheten i kommunen.

– Med denne redningsbilen har vi det arbeidsredskapet vi treng på skadestedet, det være seg brann eller ulykke, forteller Furubakken.

Ventet lenge

Men beredskapsleder erkjenner at de har ventet lenge på denne dagen. For når det først lå et vedtak om ny redningsbil, så kan Furubakken fortelle at slike kjøretøy ikke vokser på trer.

– Så vi er veldig fornøyd at vi fikk en så ny og moderne vogn, sier Furubakken. Redningsbilen har kun gått som skolevogn på brannskole, og har tilgjengelig klippeutstyr som er lett å handtere, vanntank for første innsats ved brann og røykdykkerene har et eget sitterom til å klargjøre seg under utrykking.

Furubakken ser nå at Kåfjord Brann og redning har en topp moderne bilpark med både egen redningsbil, en tankbil, unimogen og brannbilen i Manndalen.

Dessuten er beredskapslederen glad for at de nå slipper å ha den gamle redningsbilen hengende over seg, den gamle Nissan varebilen som ble betegnet som landets farligste brannbil i flere medier.

Brannmannskapet nektet

Det var under en øvelse våren 2014 at en erfaren kursleder fra Norsk Luftambulanse omtalte redningsbilen til Kåfjord brann og redning som den verste dødfellen han har sett i et brannkorps. Den gamle Nissan King Vanette som Kåfjord kjøpte i 1995 var trang og med feil vektfordeling, og sikkerheten for passasjerene var dramatisk ved at tungt utstyr lå løst bak i bilen.

Etter hvert nektet brannmannskapene å bruke den gamle Nissan redningsbilen, og kommunen måtte leie et kjøretøy inntil de hadde et nytt kjøretøy på plass.

Styrket beredskap

Også rådmann Einar Pedersen er fornøyd med at den nye redningsbilen nå er på plass. For han betyr det at kommunen står bedre rustet ved brann og ulykker. Han ser nå at mannskapet har det nødvendige arbeidsverktøy som ulykkeshendelser krever.

Pedersen har flere ganger uttalt at kommunen har en del utfordringer når det gjelder beredskap langs veiene, og tenker da på ulike scenarier med tunnelbrann.

– Gjennom Kåfjord er veiene sikret med tre rassikringstuneller, og det er svært positivt. Men det gir også utfordringer på brannsikkerhet ved for eksempel ulykke i tunnel, mener rådmannen.

Beredskap både når det gjelder brann, ulykker og naturfenomener som snøskred og ras, er et av de store områdene som rådmannen jobber med for tiden, og opplyser at de skal ha en rekke møter med myndighetene, deriblant Statens vegvesen om beredskapsarbeidet.

TOPP MODERNE BIL: Beredskapsleder Arnt Furubakken er fornøyd med nyervervelsen til Kåfjord brann og redning. Foto: Jan Arild Hansen
"DØDSFELLE": Den gamle bilen til Kåfjord brannvesen var moden for utskiftning. Foto: Thomas Wahlgren