En ny nemnd, som man kan gå til hvis man ikke blir hørt, kan være en god løsning.

- Nå er det klart at det kommer en klagenemnd for busspassasjerer. Den vil bli lagt til Transportklagenemnda som allerede eksisterer i dag. Fra før kan nemnda ta saker som gjelder tog og fly. Vi har jobbet med å få til en nemnd for busspassasjerer siden 2005, og vi er glade for at det nå vil bli en egen nemnd for bussreiser, sier regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Det er ennå ikke klart når nemnda kan behandle bussrettigheter, men formalitetene er på plass. I mellomtiden kan Forbrukerrådet mekle mellom deg og busseselskapet.

Her finner du klageskjema til Forbrukerrådet

Stadig bedre bussrettigheter

Rettighetene for bussreisende har blitt stadig bedre det siste tiåret. De fleste kan nyte gode reisevilkår som er innført de fleste steder i landet.

- Reisegarantien kan gi deg rett til utlegg til blant annet drosje, hvis busselskapet ikke lykkes i å sette opp alternativ transport. Du kan også få dekket større regninger som overnatting, men da må busselskapet bære skylden alene, sier Helene Falch.

Fortsatt mangler busspassasjerene like gode rettigheter i Aust-Agder, Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag og Finnmark. Forbrukerrådet har vært på fylkeskommunene flere ganger, men fylkeskommunen bestemmer selv hvor god service de vil yte busspassasjerene.

- Men vi ser at fylkeskommunene på bakgrunn av blant annet arbeidet vårt, forbedrer reisevilkårene i de nye bussanbudene de lyser ut. Vi gratulerer finnmarkingene med nasjonal reisegaranti fra 2016, avslutter regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Her kan du lese mer om bussrettighetene dine

Tips når bussen ikke kommer

  • Sjekk vilkårene til busselskapet på nettet.

  • Spar på kvitteringer for utlegg.

  • Klag til busselskapet.

  • Forbrukerrådet kan mekle.