Fredag skal Boreal Offshore AS sjøsette sin nye katamaran. Båten er så godt som klar til å gå av stabelen, forteller daglig leder i Boreal Offshore, Yngvar Hansen.

– Det er kun småting igjen, så til fredag skal alt være klart. Målet er å sjøsette den på flo sjø, fredag ved 14-tida.

For stor for alt

Egentlig skulle båten bygges et helt annet sted, og av et annet selskap. Så meldte det litauske verftet pass, og Boreal Offshore hadde ingen andre valg enn å bygge båten selv.

Selskapet er kjent med å bygge båter, men de siste årene hadde man trappet ned dette segmentet.

Nyskuta var også for stor for hallen og for området den er bygd på.

Båt nummer to

Likevel har altså selskapet klart å bygge båten, som blir selskapets andre båt til bruk i blant annet oljevernberedskapen. Avtalen er inngått med NOFO - Norsk Oljevernforening for operatørselskap, og strekker seg over syv år.

– Kontrakten med NOFO omfatter oljevern ved kysten. Den tilsier at båten aldri må være lengre unna enn 42 timer fra Hammerfest. Imidlertid vil både den, og den båten vi allerede har, ”Tor Geir”, kunne ha sin base på Skjervøy, har Yngvar Hansen uttalt til Framtid i Nord tidligere.

– Det er helt klart en stryke for rederiet. Og så er det jo en anerkjennelse at vi antas for enda en kontrakt, tross at Goliat-feltet og plattformen fortsatt ikke er i kommet nordover og i drift.

Daglig leder for Boreal Offshore AS, Yngvar Hansen. Foto: Kjetil Nielsen Skog