Dette innebærer også mer selvbetjening og avtaler på forhånd. NAV har valgt å endre åpningstidene på grunn av at stadig flere brukere får løst sine behov ved å kontakte NAV via telefon eller elektroniske selvbetjeningsløsninger, opplyser Nordreisa kommune.

Fra mandag til fredag blir åpningstidene kl. 10.00-14.00 for drop-in-henvendelser.

Endrer drop in

De endrer også rutinene for drop-in henvendelser. Fra 1. desember skal brukerne ha avtaler i forkant for å få samtale.

– Litt uvant for enkelte kanskje, men til gjengjeld møter bruker en best mulig forberedt veileder, forklarer NAV-leder i Nordreisa, Roy Johansen.

Les også: Her er så godt som ingen arbeidsledige

Henviser til PC og telefon

NAV Lyngen og NAV Nordreisa henviser nå til PC-ene eller telefonene i publikumsmottaket i lokalet. Statistikk viser at mange sender spørsmål og søknader på kveldstid og i helgene. Johansen mener det derfor er god service å gjøre brukerne oppmerksomme på de elektroniske mulighetene.

– Dette er litt som da banken skulle få oss til å gå over til nettbank. Nå har alle i prinsippet et NAV-kontor på internett, men de må bli klar over det. Dette er en forandring, men ved å bruke bankID og logge inn på www.nav.no får bruker tilgang til informasjon med utgangspunkt i sin situasjon, sier Johansen.

Les også: Skal redusere sykefraværet

– Mange av de henvendelsene vi får er spørsmål om vedtak eller utbetalinger. Vi har ikke ansvar på lokalkontoret for å fatte ytelsesvedtak eller for utbetalinger på statlige områder. Dette gjøres av andre NAV-enheter i Norge, legger han til.

Kan stille spørsmål på nett

Via nettsiden til NAV kan en søke om blant annet foreldrepenger, engangsstønad ved fødsel og adopsjon, dagpenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.

– Det er også mulig å stille spørsmål og få svar fra NAV via nettet. Dette gjøres på en trygg og sikker måte ved at man logger seg inn med samme Bank-ID som man bruker i nettbanken, forklarer Johansen.

Enkelte tjenester har også egne Facebook-sider. Et eksempel på det er NAV Foreldrepenger.

– I tillegg har NAV en eksperttelefon på tlf.nr. 55 55 33 33 som er den beste å ringe om ytelser. De kan også gi veiledning i bruk av www.nav.no via telefon når brukeren sitter foran sin pc i tiden 0800-15.30 mandag – fredag.

Vinn-vinn

Johansen mener dette er en vinn-vinn-situasjon. Han forteller at en på www.nav.no får brukerne raskt svar, og en trenger ikke vente på at veilederen skal ringe tilbake.

– Dette er virkelig vinn-vinn for alle. Vi håper og tror mer selvbetjening vil gi NAV Nordreisa mer tid til oppfølging av brukere med utvidet hjelpebehov og styrke vår kontakt med arbeidsgivere, sier Johansen.

Ta med bankID

– Hvis du ikke får løst saken din på www.nav.no eller NAV kontaktsenter, er det viktig at bruker har med seg bankID (kodebrikke eller på mobiltelefon) ved besøk på NAV kontoret, slik at vi kan hjelpe ved å logge inn bruker på selvbetjeningsløsningene i publikumsmottakets pc-er hos NAV Nordreisa, sier Johansen.

Les saken på Nordreisa kommune sin hjemmeside eller Lyngen kommune sin hjemmeside.