Tidligere denne måneden besluttet Fylkesrådet i Troms å ikke følge opp Fylkestingets vedtak fra 2013 om å få fylkesvei 866 fra Langslett til Skjervøy tilbakeført til riksvei.

– Vi fattet et soleklart vedtak i Fylkestinget i 2013 der vi krevde at Staten tok tilbake blant annet Fv866. Hvorfor Fylkesrådet nå har snudd om, vet jeg ikke, sier gruppeleder for Frp på Fylkestinget, John Karlsen.

– Enorme summer

Det var i 2010 at staten gjennomførte en riksveireform, der blant annet Troms fikk overført 1.200 kilometer vei. Blant veiene som gikk fra riks- til fylkesvei var altså Fv866.

– I tiden etter har etterslepet på vedlikehold økt voldsomt. I dag er Troms åtte milliarder kroner på etterskudd og vi har en enorm utfordring.

Veien til Skjervøy har et solid behov, mener Karlsen.

– Bare Skattørsundbrua ble stipulert til over 40 millioner kroner for ti år siden. Så kommer tunnelene og ikke minst selve veien som bare blir mer og mer nedkjørt. Det er store summer.

Frp-politikeren mener vedlikeholdsmidlene sitter løsere hos staten.

– Troms har fått en økning på 20 prosent til vedlikehold av riksveiene.

Var på glid

Karlsen sier han har fulgt opp vedtaket fra 2013, og at han hadde samferdselsministeren på glid.

– Jeg har hatt en rekke møter om denne saka. Jeg følte på mange vis at Fylkestinget gjennom sitt vedtak hadde gitt oss en marsjordre, og den fulgte jeg. Og siden vi regner oss som et samferdselsparti, har dette vært en av sakene vi har jobbet tett med.

Begrunnelsen for besltuninga i Fylkesrådet synes han er merkelig.

– Dersom det er riktig at det er fordi man frykter at Fylkeskommunen skal svekkes ved at disse viktige veiene forsvinner, så er det jo rart. Det viktigste er jo å få fikset veien. Så vil jo Troms Fylkeskommune fortsatt ha 2900 kilometer fortsatt den kan bestemme over.

John Karlsen, Frps gruppeleder på fylkestinget. Foto: Yngve Nilssen