Ruten Tromsø - Sørkjosen - Hammerfest har versert i media de siste dagene i forbindelse med at Widerøe har bebudet kutt i kommersielle ruter som følge av en mulig flyseteavgift. Men kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien, understreker overfor Framtid i Nord at det ikke vil bli noen kutt i flyruten Tromsø - Sørkjosen - Hammerfest.

- Nei, det er ikke en kommersiell rute. Vi får betalt av staten for å fly den, så den blir ikke berørt av en eventuell flyseteavgift, sier Kongsteien.

Sterk rute

Rutene fra Hammerfest er dog kommersielle og er i teorien omfattet av eventuelle rutekuttplaner i Widerøe. Men Kongsteien beroliger de som benytter seg av flytilbudet til og fra oljebyen i Finnmark.

- Selv om Hammerfest er en av de kommersielle rutene våre, så er det en av de sterke rutene - med Goliat og den aktiviteten som det genererer. Marginene er stort sett gode her, selv om vi ikke kan utelukke kutt. Men Sørkjosen-maskinene er skjermet, sier Kongsteien.

Ifølge kommunikasjonsdirektøren må man påberegne kutt i rutene i Nord-Norge som følge av den omstridte flyseteavgiften.

- Ja, utvilsomt. Det vil bli merkbart både sørover og nordover fra Tromsø. Vi har fått mange reaksjoner nordfra på dette. Det klinger ikke så godt i nordnorske ører at man vil tvinge flypassasjerer over på tog i stedet, sier Kongsteien - vel vitende om at Tog-Norge i Nordland.

- Vanskelig å spå

Tor Rasmussen, lufthavnsjef på Sørkjosen lufthavn, sier han tar en eventuell flyseteavgift til etterretning.

- Vi i Avinor kjører kostnadskutt hele tiden for å holde avgiftene nede. Vi øker ikke avgiftene for 2016. Men hvis flyseteavgiften kommer, så kommer den på toppen, sier Rasmussen.

- Hvilke konsekvenser får det for lufthavnen i Sørkjosen hvis det blir en økning i flyseteavgiften?

- Det er det vanskelig å spå noe om. Det spørs om det slår inn på de ikke-kommersielle rutene. Men vi i Avinor effektiviserer uansett der vi kan, sier Rasmussen.

Lufthavnsjef Tor Rasmussen. Foto: Kjetil Nielsen Skog
Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Widerøe. Foto: widerøe