– Det virker som det er gjort et godt og solid arbeid, sier han.

Regionvegsjefen mener det viktigste er at de nå tar med seg lærdom og at de benytter seg av den i forbindelse med framtidige prosjekter.

Blant annet tar de med videre en enda større visshet om at det er variable grunnforhold, og at selv små lag i konstruksjonen kan skape store problemer.

– En ting er å konstatere at det er leire, men en annen ting er å finne ut av utstrekning.

Sjøbunnskartlegging

En annen ting de tar med seg er nytten ved å gjøre sjøbunnskartlegging.

– Ved å gjøre dette kan man se hvordan sjøbunnen er, og hva som ha skjedd opp gjennom tidene. Det kan gi mye informasjon, og det er noe som er brukt mye i denne rapporten.

Ikke gode nok

Naimak vedgår at de i etterpåklokskapens lys ser at undersøkelsene ikke var bra nok.

– Det var to spesielle områder vi undersøkte. Ved Jubelen var vi klar over at det var vanskelig, så der gjorde vi ekstra undersøkelser, men vi ser nå at undersøkelsene ved moloen kunne vært mer omfattende.

Han sier også at det er en vanskelig å vurdere hvor mye man skal undersøke, da det er komplisert og vanskelig å grave opp alt.

– Vi har en natur som er litt uforutsigbar og krever mye.

Staten har tatt kostnaden

Hva kostnader angår, og hvem som skal stå for det, sier Naimak at staten allerede har tatt det som er gjort til nå i forbindelse med vei, og det som nå gjøres i forbindelse med krysset til moloen.

– Dette er noe vi allerede har tatt kostnadene av.