- Vi har ikke klart eksakte tall for fjoråret, men vi registrerer en mindre økning. Spesielt i Lyngen har aktørene maktet å utvide sesongen. Samlet sett er utviklingen positiv, forteller reiselivssjef Georg Sichelschmidt i Visit Lyngenfjord.
Les også: Tyskerne fikk smake lyngenreker
Sichelschmidt inviterte torsdag til medlemsmøte på Lyngseidet. Han ser fortsatt gode muligheter for vekst innenfor flere segmenter. En utfordring med Nordlys-turismen er at det rundt Lyngenfjord er dårlig med pakketilbud, hvor også overnatting er inkludert.
Bygger tillit
- Vi registrerer økning i salg av pakker på enkelte produkt. Med hundekjøring er økningen på 100 prosent. Transporten til og fra Tromsø kan være tidkrevende.
- Andre utfordringer for bransjen?
- Aktører i Lyngen kan tilby gode produkter, men det tar tid å bygge opp tilliten i markedet. På Skibotn er der best forhold for å oppleve Nordlys, men det er ingen lokale bedrifter som satser på det.
Les også: Stor reiselivskonferanse på Halti
For Sichelschmidt står det sentralt å forlenge sesongen best mulig. Nå er det gjerne stillstand fra slutten av september til ut november.
- Turister kjører på sommeren ofte forbi Lyngen-regionen på vei til Alta og Nordkapp i nord og Lofoten i sør.
- Hvordan fungerer samarbeidet blant de 39 medlemsbedriftene i Visit Lyngenfjord?
- De ser verdien av fellesskapet og har godt samarbeid, sier Sichelschmidt.
80-90 millioner
Visit Lyngenfjord har utarbeidede tall for omsetning i 2014:
Kåfjord: 35 millioner (inkludert Riddu Riddu, Lyngen Lodge og Senter for Nordlige Folk, totalt 27 millioner).
Lyngen: ca. 22 millioner (Bjørklid Ferjerederi og feriehus til utleie er ikke tatt med).
Storfjord: ca. 35 mill. (hvorav Lyngsfjord Adventure ca. 16 millioner).
Les også: Skal kartlegge mulighetene for verdiskaping
Totalt hadde reiselivsbedriftene i regionen i 2013 en omsetning på 75-80 millioner kroner. Omsetningen i 2014 var på 80-90 millioner for 30 av reiselivsbedriftene i regionen. De flere bedriftene opplyser at 2015 har vært omentrent på 2014-nivå.