Prosjektet er delt inn i tre deler, hvor en tar for seg grunnskolen, en videregående og den siste delen unge innovatører.

En overordnet målsetting er å styrke framtidig næringsutvikling, gjennom å bli kjent med og se mulighetene som eksisterer i sin egen region.

LES MER: Satser stort på ung nyskapende tenkning

Til seminaret var det innvitert flere personligheter som har klart å starte en bærekraftig bedrift i regionen, med utgangspunkt i en enkel og god idé.

En av disse er Bjarte Hollevik fra Moonlight Mountaingear, som kunne fortelle om suksessen firmaet har hatt med å utvikle høykvalitets skiutstyr.

Utfordrende

Firmaet startet med produksjon av hodelykter spesielt beregnet til lysforholdene vi finner i nord. Misfornøyd med lysstyrken som eksisterende lykter hadde og et par uhell som følger av dette, kom Hollevik på tanken å lage ei lykt som bedre kunne ivareta sikkerheten for turfolk.

Uten noen som helst form for ekspertise på området, forteller han at det var vanskelig å finne noen villig til å investere i utviklingen av lykta.

- Det er utrolig krevende å ha en idé og være bombesikker på at den fungerer, også er det ingen som har tro på at det du vet er mulig, er mulig, sier Hollevik.

Løsningen kom da en kinesisk investor fattet interesse i prosjektet hans. Siden da har Hollevik også lansert en egen serie med lettvekts toppturski.

Går alt etter planen vil firmaet til høsten også lansere bindinger med samme strenge krav til vekt. Materialet som er tenkt brukt til formålet er derimot dyrt, og finansiering legger han ikke skjul på er en utfordring i et lite selskap. Han var også åpen om hva man må være villig til å satse.

- Dette er noe dere kommer til å møte som er grisetungt. Det siste året har jeg jobbet på Coop for å unngå å ta ut lønn i selskapet. Jeg har brukt opp alt jeg har, nettopp fordi man kan ikke levere ut et produkt som ikke holder mål i lengden, kunne han fortelle til forsamlingen.

Matnyttig

Av andre som tok ordet i løpet av dagen, var Thomas Seppola fra North Experience AS, Silje Hansen fra Fristelsen Bakeri og Karoline Tveitnes Trollvik i Riddu Riddu.

Mathew Lynch fra Høgskolen i Østfold, Ida Rishaug fra Moment Norway og Line Bjørkli fra Ungt Entreprenørskap var også noen av foredragsholdere under seminaret.

To av de som syntes det var utrolig interessant å delta denne dagen var skoleelevene Rebecca Ørnebakk og Stian Forsaa, som hadde tatt turen til Kåfjord fra Nordkjosbotn videregående skole.

- Jeg synes dette er er veldig bra så langt. Det er lærerikt og det motiverer til å gjøre noe selv når man hører at andre får det til. Det fjerner kanskje litt den frykten også for å tørre, sier Forsaa.

Han setter pris på at prosjektet i stor grad henvender seg til den yngste befolkningen i regionen.

- Det er helt rett måte å gjøre det på. Det å skape en god gründerånd blant unge er viktig, og det er det som utvikler landsdelen og fylket, sier han.

Begge to går samfunnsfaglig studiespesialisering, med fordypning i markedsføring ledelse, reiseliv og språk - og fant det aller meste matnyttig også med tanke på skole.

Bjarte Hollevik fra Moonlight Mountaingear var en av flere som holdt et innlegg om sitt selskap. Foto: Thomas Wahlgren