Monica Wennberg, avtroppende leder for KAMM Grendeutvalget, mener at Statens Vegvesen og Kåfjord kommune har valgt å utarbeide planene for reguleringen uten å inkludere innbyggerne i Manndalen.

Nå føler de seg forbigått og at reguleringsplanen, slik den foreligger nå, er langt fra det de ble lovet.

- Utgangspunktet ønsket vi oss flere avkjøringer eller rundkjøring og lav fartsgrense. Men dette var ikke aktuelt for Statens vegvesen, fordi fartsgrensen på E6 skulle være 70. På bakgrunn av dette ble vi lovet en arkitektonisk vakker gangbru som skulle knytte sammen sentrum og sjøsiden. Dette ble vi glad for, fordi det ville bli et blikkfang for de som kjørte gjennom bygda. Dette forslaget har Statens vegvesen nå gått bort fra, uten at vi har fått noe informasjon eller fått muligheten til å komme med innspill, forklarer Wennberg.

-  Synd om de har glemt oss

Det har også blitt vurdert muligheter for en undergang, men dette alternativet skal ifølge Wennberg også ha blitt skrinlagt.

- Vi vet at dette har blitt diskutert, men det har vi fått vite gjennom andre kanaler.

Siste e-posten grendeutvalget mottok fra Statens vegvesen kom i desember i fjor og siden har de ikke hørt noe. Hva grunnen er kan man bare spekulere i.

- Det er jo synd om  de har glemt oss. I begynnelsen ble vi godt inkludert, vi fikk komme med innspill og fikk løpende informasjon. Nå føler vi at det har blitt heltn stille fra kommunens og Statens vegvesens side, sier Wennberg.

- Føler dere at kommunen har gjort nok for å få på plass avtalen om gangbrua?

- Ja, vi trodde det var nok at kommunen vedtok det i reguleringsplanen, som de fikk på plass september i 2015, sier Wennberg.

- Vil bli inkludert

Grendeutvalget ønsker nå å bli inkludert i det videre arbeidet.

- Det vi ønsker er å få lov til å være med i prosessen og få sagt vår mening. Det finnes sikkert andre løsninger som kan være gode, men vi ønsker da å bli informert om disse. Vårt mål er å arbeide for det beste for innbyggerne i Manndalen og at det alternativet man velger å gå for er trafikksikkert og trygt for mye trafikkanter, avslutter Wennberg.

- Nedsatt fartsgrense

Ordfører i Kåfjord kommune, Svein Oddvar Leiros, sier at det ikke er avklart noe på dette tidspunktet, men at det jobbes med å finne løsninger. Et av alternativene som Leiros er nedsatt fartsgrense ved Løkvoll.

- Det vi i kommunen ønsker er at fartsgrensen blir satt ned til 50 og at det lages et gangfelt ved Løkvoll.

Han forteller at kommunen i utgangspunktet var svært positive til løsningen med ei gangbrua som Statens vegvesen foreslo, men at de har forståelse for at dette ble for dyrt.

- Veimyndigheten mente at denne brua ville bli for stor og kostbar. Fordi den måtte bygges etter retningslinjene for universell utforming og høyspentledningen vil komme i veien. Jeg har forståelse for denne argumentasjonen, samtidig som jeg støttet grendeutvalget i deres synspunkter, sier Leiros.

- Kunne gredeutvalget blitt bedre inkludert i prosessen?

- Det kan godt være at de ikke føler at de har vært nok involvert, og det kan godt være at man skulle gjort ting annerledes, sier Leiros.

- Ikke avklart

Leiros påpeker at ikke noe er endelig avklart ennå.

- Selv om vi ikke får denne gangbrua som ble forslått først, så mener jeg at nedsatt fartsgrense og gangfelt vil være en vinn-vinn-situasjon for alle. Jeg vil påpeke at det ikke er tatt noen endelig avgjørelse i denne saken ennå, avslutter Leiros.

Ordfører i Kåfjord kommune, Svein Oddvar Leiros, sier at det ikke er avklart noe på dette tidspunktet, men at det jobbes med å finne løsninger. Foto: Torbjørn O. Karlsen