Halti Næringshage presenterte mandag sitt nye leverandørutviklingsprosjekt.

Målet er å øke innkjøpet av lokale varer og tjeneste fra en av de store næringene i Nord-Troms, nemlig havbruksnæringen.

– Undersøkelser viser at rundt 10 prosent av innkjøp på totalt 1,5 milliarder i Midt-Troms ble foretatt lokalt. Vi har ikke tilsvarende tall for Nord-Troms, men det er grunn til å tro at bildet er det samme her. Det ønsker vi å gjøre noe med. Vi ønsker kortreiste leverandører som tjener penger, sier Trude Indrebø, rådgiver ved Halti Næringshage.

Øke noen prosent

Nå handler det om at lokale leverandører kjenner sin besøkelsestid. Indrebø er overbevist om at det er store muligheter for økte ringvirkninger.

– Klarer vi å øke den prosentandelen bare med noen prosentpoeng, så er det mye å hente. Det er store aktører vi snakker om her. Og havbruksnæringen er en utrolig viktig næring her vi bor, sier daglig leder Marius Johansen i næringshagen.

Potensial

På en pressekonferanse på Skjervøy mandag var Marine Harvest, Lerøy Aurora og Arnøy Laks representert. I tillegg er Eidsfjord Sjøfarm med. De tre er skjønt enige om at det er potensial til å øke andelen lokale leverandører.

– Ja, det er jeg overbevist om. En stor andel av kostnadene våre er knyttet til fôr og kapitalkostnader og det blir ikke opprettet nye fôrfabrikker og banker med det første. Men resten, rundt 30 prosent av virksomheten vår, vil lokale leverandører kunne kjempe om, sier daglig leder Håvard Høgstad i Arnøy Laks.

Nedetid kostbart

Høgstad understreker at det er god økonomi i å bruke lokale tjenester. Så snart man må taue en flåte til Tromsø for å få gjort reparasjoner, blir det tungvint. Kan man få utført tjenesten på for eksempel Skjervøy, er det penger spart for næringen. Martin Pedersen, områdeleder Nord for Marine Harvest, er klar på at lokale leverandører kan spare havbruksnæringen for utgifter.

– Nedetid er kostbart. Hvis man må ha en flåte på slep i to uker så er det jo krise, sier Pedersen.

Synliggjøre

Trude Indrebø er klar over at næringslivet i Nord-Troms er fragmentert, med mange små bedrifter. Men det trenger ikke være noe hinder.

– Vi ser spesielt mot dette med cluster; at flere små bedrifter kan gå sammen om å levere tjenester. Det gjør det mer interessant for oss også, sier Jan-Børre Johansen i Lerøy Aurora.

– Så må vi bli flinkere til å synliggjøre hvilke behov vi har også, supplerer Høgstad.

3,8 mill.

Prosjektet, som i stor grad er finansiert av SIVA, har vært i planleggingsfasen en stund og er et samarbeid mellom Halti Næringshage, Senja Næringshage og næringshage Nord. De ulike partnerne skal bidra til gjennomføringen med 300.000 kroner, mens SIVA er inne med 3,5 millioner kroner over tre år.

– Det er ikke bare å trykke på en knapp og så er man i gang. Det er mye som skal på plass for lokale leverandører. Men i løpet av denne treårsperioden så håper vi jo at noen lokale leverandører har tatt steget, sier Indrebø.