Alle elever og lærere fra skolene i Manndalen og Olderdalen var samlet på Kultursenteret i Olderdalen når Trollvik skole skulle ha premiere på musikalen ”Stopp, ikke mobb” torsdag i denne uken.

I over fire måneder har elevene øvd, snekret kulliser og planlagt denne forestillingen som forteller hvordan en elev opplever det å bli mobbet.

Og i over halvannen time klarte Trollvikelevene å holde grepet om publikummet som virket både rørt og overveldet. Musikalen var rett og slett profesjonelt utførte fra begynnelse til slutt.

Et viktig tema

Historien kan være hentet fra en hvilken som helst skole, og som er mer realistisk enn man mulig har oversikt over. En ”sterk” leder som får med seg flere til å gjøre de grusomme handlinger mot andre, det som i deres øyne bare er for moro og gøy å regne. som oftest er det enkeltpersoner som rammes, og som ofte blir stående alene mot mobben.

Flere rundt på skoleplassen både ser og vet om hva som foregår. Mange synes det er leit, men ingen tør eller vet hvordan de skal si i fra.

Mobbing kan skje på flere plan og kan være svært vanskelig for de voksne å oppdage, spesielt når mobbingen skjer på arena hvor ungdommen er overlegen de voksnes innsikt.

Det er først når mobbingen kommer til sitt dypeste og mørkeste punkt at medelevene våkner og skjønner realiteten av sine handlinger. Når den som er mobbet ikke klarer mer og blir borte, tar elevene et oppgjør både med seg selv og den før så sterke lederen. Mobberen får selv oppleve utestengelsen, stigmtiseringen og ensomheten som han selv har latt andre få smake.

Musikalen avslutningsnummer hvor alle elevene står på scenen og synger ”Stopp, ikke mobb” oppsummerer budskapet, og det er opplagt at skolen i Trollvik ønsker å skape en endring. Det er godt å oppleve at elevene selv uttrykker seg  om et så viktig tema.

En sjelden opplevelse

Det er tydelig at både elever og lærere ved Trollvik skole har jobbet godt med denne musikalen. Tekst og musikk er lagd av Helle-Ingunn Aaneland og Frode Skålevik, men skolen har gjort sine lokale tilpasninger.

Og elever og lærere fra Trollvikskolen har nok også klart å nå frem til sitt publikum med sitt klare budskap. For sjelden har man opplevd et så ungt publikum sitte i en stor sal og hvor de faktisk sitter i ro og er helt oppslukt av hva som skjer på scenen. Jeg er overbevist om at flere også tørket noen tårer under forestillingen.

Hva fremtiden vil bringe for skolen i Trollvik er høyst usikker, men med denne forestillingen er et prakteksempel på godt faglig- og sosialt arbeid på tvers av klassetrinn.