– Vi slår sammen aktivitetene for å få et helårig tilbud her. Tour in Lynge Alps skal leie våre fasiliteter gjennom vinteren, som blir bra for golfklubben, sier daglig leder Rune Karlsen i Tromsø Golfklubb.

LES OGSÅ: Vil ha hundekjøring på golfbanen

Overskudd

Han har vært vant til stort sett negative oppslag om golfklubben og hvor dårlig det har gått økonomisk, så derfor er det med en viss optimisme han kan melde om overskudd i fjor.

– Vi hadde et driftsoverskudd på nesten 300.000 kroner i 2015. Samarbeidet vil styrke vår økonomiske situasjon, og golfanlegget blir mer synlig, noe jeg mener er det flotteste idrettsanlegget i kommunen, sier en ubeskjeden Karlsen.

Gikk du glipp av? - Skandaløs behandling

Glad for endring

Økonomisk har ikke golfbanen vært noe «hole in one» siden starten i 2003. År med underskudd førte til at Tromsø Golfklubb i fjor overtok eierskapet til golfanlegget etter en styrt avvikling av Tromsø Golfpark AS. Det betydde at banken, aksjeeiere og private investorer tapte alt de hadde investert. Nå håper golfklubben på en ny start med den femårige avtalen som de har inngått med Lyngen-bedriften.

– Vi synes det er viktig at det er idretten som eier anlegget, for på sikt er det best. Vi har per nå 380 medlemmer, det meste vi har hatt i løpet av en sesong er 800 medlemmer. 1.730 medlemmer har vært inn og ut av systemet i golfklubbens 20-årige historie. Vi har tro på at samarbeidet både kan gi oss hurtigrute- og cruisepassasjerer på sommerstid, noe som i så fall blir et tilbud vi ikke har hatt før.

Unik mulighet

Lyngen-selskapet har vært i operasjonell drift siden 2012 og har brukt Lyngen til sine aktiviteter. Nå vil de flytte det meste av aktiviteter til Breivikeidet. Det betyr hundesledekjøring, reinsledekjøring, ski- og trugeturer, isfiske og fire ulike nordlysaktiviteter. De har også planer om en nordlysbasecamp på golfanlegget.

Ifølge daglig leder Asbjørn Rygh i Tour in Lyngen Alps AS er dette er en planlagt prosess hvor de har hatt som mål å bli større og nå ut til flere markeder. Fasilitetene de trengte fant de hos golfklubben, i form av bygninger og utearealer. De skal også samarbeide med grunneiere i området.

– Dette blir en unik videreutvikling for oss. Vi har vokst oss ut av både infrastruktur og bygninger i Lyngen, og vi hadde ikke muligheter for utvidelse. Fergeforbindelsen har også vært problematisk på grunn av været. Vi skal være konkurransedyktige og kunne levere full pakke, bortsett fra snøscooterkjøring som fortsatt må skje i Lyngen, sier Rygh.

Sommeraktiviteter

Sist sesong hadde de mellom 5.000 og 6.000 turister i løpet av den fem måneder lange sesongen. Rygh ser fram til å komme nærmere Tromsø og samarbeidspartnerne der. For ikke å bli for mye knyttet til Lyngen-navnet lanserer de «Aurora Alps in The Edge of Tromsø» som markedsføringsnavn i forbindelse med flyttingen av aktivitetene.

– Samdrift er nøkkelordet. Vi ser for oss at dette kan føre til fem til ti ansatte dersom det går slik vi håper, sier Karlsen og Rygh.

Lyngen-kontoret har gått sammen med fire-fem andre reiselivsaktører og leid areal på Stortorget i tre måneder som et ledd i å bli bedre kjent og synliggjøre sommeraktivitetene sine.

– Vi markedsfører Tromsø som by og ulike aktiviteter man kan delta på om sommeren. Det vil bli positivt for Tromsø Golfklubb.