Analyse og rådgivningsselskapet "I all offentlighet" har for femte året arrangert norgesmesterskap i kommuners bruk av det sosiale medier-nettverket Facebook.

Trodde det var tull

Denne gangen var det Kvænangen kommune som stakk av med seieren i kategorien engasjement. Alle 365 kommuner i landet var representert.

- Vi trodde først det var tull. Det er kjempeartig at vi faktisk fikk gull, og det var suveren gull også, sier webredaktør ansatt i kommunen, Rita Boberg Pedersen.

Kategorien "engasjement" bygger på Facebooks egne innsiktsstatistikk for sider. Her er summen av de enkelte sidenes kommentarer, likerklikk og delinger - over en gitt periode - delt på antall Facebooklikere hver enkelt side har. Analyseselskapet ser at både mindre og små kommuner er de med høyest engasjement fra brukerne.

Boberg Pedersen forteller at de fra før av hadde lagt merke til at de er gode, sammenliknet med nabokommunene.

- Men at vi var så gode, det visste vi ikke, ler hun.

Flere saker daglig

Pedersen ønsker ikke å ta all æren selv. Hun forteller at de er en liten gruppe som daglig oppdaterer Facebook.

- Strategien vår er å legge ut et naturbilde om dagen, tatt av en lokal fotograf. I tillegg legger vi ut en nyhetssak, ofte blir det flere også. Faktisk er det mange som sitter om morgenen og venter på bildene, det er veldig bra, sier hun.

167 prosent

Kvænangen kommunes Facebookside ble startet for kun ett og et halvt år siden. Da konkurransen foregikk hadde den 1 161 likere, som utgjør 94 prosent andel likere. Engasjementet er på hele 167 prosent.

Kvænangen kom også på 17.plass i kategorien "Andel likere". Storfjord kommune kom på 19.plass i samme kategori som Kvænangen vant.