Lenangen Helsesenter fikk tirsdag beskjed om at fibernettet skulle ligge nede onsdag i hele arbeidstida. Like etter klokka 14 fungerte nettet igjen.

Kommuneoverlege Christian Schousgaard reagerer kraftig på hvordan Home Net, som er en del av Broadnet-gruppen, behandler sine kunder.

- For meg virker det amatørmessig å legge ned nettet i utgangspunktet mellom klokka 08 til 16. Dette er en planlagt handling, og burde skjedd utenom ordinær arbeidstid, sier Schousgaard.

Kan ikke drive forsvarlig

Uten tilgang til internett er det ikke mulig å drive et helsesenter på forsvarlig vis.

- Vi mister blant annet tilgangen til journaler og mailer.  Kvalitetssikringen blir ikke tilfredsstillende når notater må gjøres for hånd.

Pasienter ved Lenangen Helsesenter i Sør-Lenangen merket onsdag store konsekvenser.

- Femten personer hadde legetime. Vi fikk stoppet de fleste.  En pasient ble behandlet på kontoret. Øvrige avtaler ble kansellert.

Tilbake på venteliste

Flere hadde i tre-fire uker stått på venteliste. Nå blir det for de fleste en like lang periode for å vente på å komme til doktoren.

Christian Schousgaard opplyser at driften av legekontoret på Lyngseidet onsdag i mindre grad ble rammet. Han beklager at en tredjedel av befolkningen i Lyngen i over seks timer var uten ordinær legetjeneste.

Framtid i Nord har vært i kontakt med noen abonnenter, som fikk nettforbindelsen tilbake etter klokka 12.

Uforstående

Driftssjef Einar Bjorgo i Broadnet forteller at problemene i Lyngen skyldes feil på en fiber nord for Finnsnes, noe som medførte flere utfall. Feilen skulle etter planen være rettet opp senest klokka 18.

Han stiller seg uforstående til at Lenangen Helsesenter ble varslet tirsdag om at fiberen skulle være ute av drift dagen etter.

- Planlagte oppgaver blir vanligvis utført utenom ordinær arbeidstid, sier Einar Bjorgo

Han har ikke oversikt over hvor mange kunder i Lyngen som er knyttet til Home Net.