Flere kommersielle aktører har tatt i bruk samiske symboler og masseproduserte kopier av duodji, skriver Márkomeannu i en pressemelding.

Flere mener dette er misbruk av samisk kultur, og på årets Márkomeannu inviteres publikum til debatt.

Samisk festival valgte i 2015 å forby salg av «turistluer» på sitt marked. Márkomeannu oppfordret publikum til å la slike typer luer ligge igjen hjemme, men forbudet skapte stor debatt. Nå vil Márkomeannu ta debatten videre i SESAM-seminaret på festivalen, med temaet «Hvem eier retten til duodji?».

– Mange samer anser dette som misbruk av samisk kultur. Salg av «turistlua» er et av de verste eksemplene på misbruk av duodji, sier produsent Susanne Amalie Langstrand-Andersen.

– Fjorårets forbud skapte en ordentlig debatt, men i år vi ønsker å ta det et steg videre. Vi ønsker å få en diskusjon om hvilket rettsvern samer har for sine kulturelle uttrykk. Hvor går skillet mellom «ekte» og «uekte» duodji, og har vi juridiske muligheter til å hindre misbruk mot vår vilje? spør festivalprodusent Susanne Amalie Langstrand-Andersen.

Innledere på seminaret er Jacob R. Adams, doktorgradsstudent ved UiT Norges arktiske universitet, og Marie

Kvernmo, Samisk Høyskole. Seminaret er et samarbeid Márkomeannu har med Senter for samiske studier (SESAM) ved UIT Norges arktiske universitet.

Sesam-seminaret arrangeres på Márkomeannu.