Har du lagt merke til noe spesielt med flere rundballer i år? Grunnen til at mange nå er rosa, og ikke i den tradisjonelle hvitfargen som vi kjenner fra før, er på grunn av Felleskjøpets kampanje for å samle inn penger til brystkreftsaken.

Rosa rundballer er et symbol på, og et bidrag til brystkreftforskning fra bonden. Ved kjøp av en rull rosa plast eller nett doneres 30 kroner til brystkreftforskning. Bonden betaler 10 kroner ekstra samt at Felleskjøpet og leverandørene Trioplast eller Tama donerer 10 kroner hver.

Fri i juni

Birger Dalsaune, nestleder ved Felleskjøpet i Sørkjosen, sier salget av den rosa rundballeplast til inntekt for brystkreft har gått over all forventning.

- Vi har solgt en hel del og ble fri allerede i juni. Mange har vært innom i sommer og spurt etter mer, men det er helt umulig å få tak i det lengre, sier Dalsaune.

Tøft med rosa

Dalsaune forteller at de bestilte inn den rosa plasten til butikken allerede i fjor høst, og at de kjapt måtte bestille inn mer.

- Det har vært veldig populært. Jeg synes det er veldig bra at så mange bønder her i regionen velger å støtte opp om en så viktig sak som brystkreft. Så er det jo i tillegg tøft med rosa rundballer på vollen!

Tilsammen er det solgt rundt 10.000 ruller med rosa plast, tilsvarende 200.000 rundballer som nå ligger spredt på jorder rundt om i Norge.

Tomt over hele landet

Allerede tidlig i juli var det utsolgt over hele landet, skriver Felleskjøpet i en pressemelding.

- Det har vært en stor suksess. Den norske bonden har virkelig tatt den rosa plasten imot med åpne armer og støttet opp om brystkreftsaken, sier Felleskjøpets kommunikasjonssjef, Thomas Skjennald.

- Vi hadde jo et håp om å bli utsolgt, men vi trodde ikke det skulle gå så fort som det gjorde, legger han til.

Birger Dalsaune, nestleder ved Felleskjøpet i Sørkjosen, sier salget av den rosa rundballeplast til inntekt for brystkreft har gått over all forventning.