Det har vært drevet fergetrafikk mellom Gryllefjord og Andenes i 20 år. Ferga mellom Botnhamn og Brensholmen kom noe senere. Dette har vært sommersamband med god trafikk hele tiden.

Men med stor usikkerhet med hensyn til: kommer fergene i gang, regularitet, størrelse på ferga, blir det helårsferge osv.

Trafikken har økt sterkt de senere år. Jeg må uttale meg om det sambandet jeg kjenner best, nemlig Gryllefjord-Andenes.

Her var det rekordår i 2015 med over 9000 kjøretøyer og 24000 passasjerer.

Lengre horisont

I år blir det enda større tall. Slik jeg har forstått det er det stor økning også på sambandet Botnhamn-Brensholmen.

Min bønn til fylkespolitikerne når de skal behandle dette i oktober er:

Anbudene må lages slik at de som gir inn pris kan regne med lengre horisont enn 1-2 år.

Ingen rederi bygger ferger uten at de kan regne med drift i minst 10 år.

Større ferger

Større ferger og forutsigbarhet er løsningen! Turisttrafikken til og fra Senja er sterkt økende både sommer og vinter. Da må vi ta hensyn til det og legge forholdene til rette.

Turistnæringa er prioritert i alle næringspolitiske og andre politiske fora, men mangler oppfølging når det gjelder samferdsel.

Nasjonal Turistveg legger forholdene til rette, men de bygger ikke veg og fergesamband. Det må tas fra de ordinære budsjetter innenfor samferdsel i fylke og stat.

Nå det gjelder

Jeg må også nevne Ytre kystveg fra Bodø-Tromsø via Lofoten, Vesterålen og Senja. Her foreligger det et forprosjekt. Hvem tar tak i det og får laget et hovedprosjekt?

Turistnæringa er blitt ei stor næring og utledningene priser opplevelsene på ytre strøk. Det har jeg selv opplevd i sommer. Jeg ber fylkespolitikerne både i Nordland og Troms om å ta inn over seg at det er nå det gjelder – ikke om 10 år!