Statens vegvesen opplyser at man snart vil være gjennom i den totalt 4,6 kilometer lange tunnelen i Sørkjosfjellet.
Skanska har drevet ca. 4,1 kilometer siden de startet arbeidet i oktober i fjor.
Onsdag 21.september vil det være klart for gjennomslag og den aller siste sprengsalven vil gå av på ettermiddagen.
Les saken: Skanska tildeles Sørkjosen-kontrakten
- Skanska har virkelig stått på siden de overtok anlegget i fjor høst. De har hatt god fremdrift og levert god kvalitet, og vi har ikke hatt noen skader i byggetiden, forteller prosjektleder Gudmund Løvli i en pressemelding.
Fortsatt mye arbeid
Fortsatt er det mye arbeid som gjenstår. Skanska vil fortsette å med innredningen av tunnelen, blant annet vann- og frostsikring, brannsikring, drenering og oppbygging av vegbanen. Itillegg må Skanska bygge en 1,1 kilometer ny veg i dagen
- Vi gjør det vi kan for å ta inn noe av forsinkelsen som oppsto tidligere i prosjektperioden. I disse dager lyser vi ut elektrokontrakten, og selskapet som får denne skal være underentreprenør til Skanska. Med det kan de samkjøre arbeidene i større grad, og kjøre flere prosesser parallelt, sier Løvli.
Mange motbakker
Dårlig fremdrift og problemer har preget arbeidet med tunnelen.
Så gikk det kun to måneder og så gikk jordskredet i Søkjosen.
Skredet førte til store skader på E6 og bygg og konstruksjoner i området.
Blant annet forsvant moloen i Sørkjosen rett på havet.
- Dette prosjektet har møtt mange motbakker. Derfor blir det godt endelig å kunne markere en skikkelig milepæl. Snart er det hull gjennom fjellet, og vi gleder oss til å jobbe videre, sier Gudmund Løvli.
Les saken: OSSA krever 100 millioner kroner