Frp-politikeren fra Skjervøy er ikke fornøyd med standarden på den 25 år gamle tunnelen mellom Skjervøy og Nordreisa.

Han vil ha gjort strakstiltak for å få tunnelen litt mer trafikksikker.

- For det første er det mørkt som grava her nede. Det må gå an å få bedre belysning i tunnelen. Dernest er veibanen både mørk og glatt. Det må man kunne gjøre noe med, sier Stabell.

Må spyles

Han mener den fraværende veimerkingen i tunnelen fører til farlige situasjoner.

- Det er ingen hvitstripe som indikerer når du nærmer deg ytterkanten av tunnelen. Er du uheldig så tar du i tunneltaket, sier Stabell, og fortsetter:

- Jeg tror det har vært refleks i veikanten her tidligere, men den er umulig å se nå på grunn av støv og skitt. Tunnelen må spyles og man må få mer lys, sier Stabell, som påpeker at forholdene ikke er stort bedre i Kågentunnelen.

Mye tungtrafikk til og fra blant annet fiskeindustrien på Skjervøy bidrar til et utfordrende trafikkbilde.

- Det er dårlig plass for trailerne nede i tunnelen og i tillegg må mange holde høy fart ned for å komme seg opp på andre siden, sier Stabell.

Dårlig forfatning

Yngve Volden i Statens vegvesen er ikke uenig i at både Kågentunnelen og Maursundtunnelen kunne trengt en oppussing. Det er det da også planer om.

- Ja, de er i relativt dårlig forfatning. Det må vi være ærlige på. Men en rehabilitering er under prosjektering, sier Volden.

Da er det for Maursundtunnelens del snakk om fjerning av kuldeporter, nytt elektrisk anlegg, automatiske bommer og frostsikring av tunnelen, sier Volden, som understreker at oppgraderingen er avhengig av bevilgninger for å bli gjennomført.

Rundvask i 2018

Noen strakstiltak kan imidlertid ikke Volden love i Maursundtunnelen.

- Det ble foretatt rengjøring av tunnelen med feiebil i mai. Og ordentlig rundvask blir neppe gjort før i 2018, sier Volden.