– Noe av det første vi gjorde da vi kom i posisjon var å vedta et forslag for Kvænangsfjellet, likt Statens vegvesen har forslått nå. Det ser ut til at det lønner seg å vedta gode planer, sier Losnegaard Mevik.

Han er strålende fornøyd med at arbeidet med prosjektet har kommet så langt at planprogrammet nå kommer ut på høring.

– Det betyr at jobben å få Kvænangsfjellet inn på NTP er realistisk.

– NHO, LO, Nord-Troms regionråd og alle fylkeskommunene i nord har prioritert Kvænangsfjellet. Det er fordi vi jobber systematisk med å sette Kvænangsfjellet på kartet, sier ordføreren.

Neste høst vil NTP for perioden 2018–2029 behandles.

Losnegaard Mevik fortsetter å opprettholde det politiske arbeidet for å få Kvænangsfjellet med.

Tirsdag skal han ta Hurtigruta fra Øksfjord til Skjervøy.

– Der skal jeg prøve å få fatt på transport- og kommunikasjonskomiteen for å følge og saken og sørge for at prosjektet kommer med på NTP, sier Losnegaard Mevik.

Tre tunneller vil koste over to milliarder

Planprogrammet for E6 Kvænangsfjellet, Oksfjordhamn–Karvik, skal ut på høring og offentlig ettersyn 3. oktober.

I planprogrammet for E6 mellom Oksfjordhamn og Karvik er det vedtatt tre tunneler. Tunnelene vil gå gjennom Mettevollia, Malingsfjellet og Rakkenesura. Den lengste tunnelen blir på 3,5 kilometer gjennom Malingsfjellet.

Trenger finansiering

Etter at sektormyndigheter og privatpersoner har kommet med eventuelle merknader kan vegvesenet bearbeide planprogrammet og sende det til Nordreisa og Kvænangen kommune.

– Begge kommunene skal være klare til å gjøre et vedtak rundt årsskiftet, sier Edel Miljeteig Austlid i Statens vegvesen.

Statens vegvesen håper å få prosjektet med på nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018–2029.

– Det er alfa omega for å få finansiering. Vi skal ha alt av det tekniske klart, men får vi ikke finansiering blir det ikke noe av, sier Miljeteig Austlid.

Minst to milliarder

E6 fra Oksfjordhamn til Karvik er et stort prosjekt. Nøyaktig hva prosjektet vil koste er ikke sikkert.

– Vi vet ikke kostnadene eksakt, men det vi har lagt inn for NTP er drøye to milliarder kroner. Jeg tror kostnadene blir en annen. Dette er et stort prosjekt, sier Austlid.

Veien er hovedferdselsåre mellom nord og sør og derfor svært viktig å få gjort noe med.

Statens vegvesen ønsker å ha så mye som mulig klart til de får finansiering.

– Dette er et viktig tiltak for framkommelighet og regularitet. Det er mye fokk og rokk på vinterstid og det hender at fjellet må stenge, sier Austlid.

Tre år byggetid

Dersom prosjektet blir kommer med i NTP og blir finansiert kan arbeidet med tunnelene være i gang om drøye to år.

– Dersom alt går på skinner kan vi starte om to år. Det er det aller tidligste vi kan være i gang, sier Austlid.

Prosjektet vil bli jobbet med etappevis. Planprogrammet er delvis områderegulert, traseen med tunnel gjennom Malingsfjellet er detaljregulert.

– Når arbeidet kommer i gang er det denne etappen vi starter med. Det er den som er mest utsatt for vinterproblemer, sier Austlid.

Hun anslår at hver etappe vil ha byggetid på omtrent tre år.

Arbeidet med kortsiktige tiltak er i gang med E6 over fjellovergangen. E6 ved Gildetun løftes i terrenget og det bygges brede fresefelt. Senere kommer det snøskjermer, nye bommer og oppstillingsplasser.

Vil gjøre et vedtak kjapt

Ordfører i Nordreisa, Øyvind Evanger roser vegvesenet for arbeidet med Kvænangsfjellet.

ordfører: Øyvind Evanger

– Jeg vet at de har virkelig stått på og jobbet på spreng. Da er det veldig viktig å få vedtatt planen så fort som mulig slik at vi skal ha en sjanse å få prosjektet med på NTP, sier Evanger.

Han sier at så snart reguleringsplanen er klar vil de legge press på sine stortingspolitikere.

– Vi er nødt til å jobbe i partiene. Vi vet at kommunene, NHO og lastebilforbundet, alle prioriterer Kvænangsfjellet. Det er et godt utgangspunkt for å få prosjektet på NTP, sier Evanger.

Eirik Losnegaard Mevik tar tirsdag Hurtigruta for å få fatt på transport- og kommunikasjonskomiteen. Foto: Torbjørn O. Karlsen
kortsiktige: Arbeidet med kortsiktige tiltak er allerede i gang.Foto: Kjetil Nielsen Skog
vegvesenet: Edel Austlid. Foto: Troms Folkeblad