Torsdag denne uken var Høyres Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen, sammen med Geir Inge Sivertsen fra Troms Høyre, samt representanter fra Nordreisa Høyre på Statnetts kontor i Sørkjosen. Der var de for å få en oppdatering på fremdriften av Balsfjord - Skaidi linjen.

Distriktsrepresentant

Gudmundsen var på besøk først og fremst som distriktsrepresentant fra stortinget, og var interessert i å høre om framgangen i prosjektet. Det var prosjektleder Jakob Grønn og kommunikasjonssjef Berit Erdal fra Statnett som informerte de oppmøtte.

Tidenes Industrisatsning

Gudmundsen er ikke sen med å kalle prosjektet til Statnett, for tidenes industrisatsning i Nord-Norge. Dette vil være viktig for industriutbyggingen i hele regionen. Spesielt for petroleumsnæringen, som trenger store mengder energi om de ikke skal være selvforsynt.

- Regjeringen ville legge til rette for at lokale og regionale entreprenører lettere skulle få kontrakter under prosjektet. Ikke bare større internasjonale selskap, sier Gudmundsen.

Ringvirkninger

Det har vært lite eller ingen utbygging og investering av elektrisitetsnettverket siden 1990 tallet, og Gudmundsen var bekymret over at mye kompetanse var tapt. Han ser likevel lyst på framtiden med tanke på de investeringene som blir gjort nå, og håper at dette vil være med å få kompetent arbeidskraft nordover.

- Flere arbeidstakere som flyr med ruter i nord, vil være med på å styrke rutenettet. Det vil gjøre det enklere for turister å velge nordlige strøk som mål, og vil være positivt for reiselivsnæringa, sier Gudmundsen.

Grønn energi

- Vi vil kunne bruke vannkraft fra nord som det grønne batteriet for Europa i fremtiden, mener høyrepolitikeren.

Og sier at denne linjen vil være viktig for å ha mulighet for større eksport av grønn energi til kontinentet. Utbyggingen vil også hjelpe til å få flere båter lengst nord over på landstrøm, som det er bred politisk enighet om

- Om få år vil det være ulovlig for båter å generere egen strøm når de ligger til kai, sann mine ord.

Senere var stortingspolitikeren også innom Statens Vegvesen og fikk se på framdriften med arbeidet i sørkjostunnelen.

Kent Gudmundsen sammen med representanter fra Høyre og Statnett Foto: Anders P. Elvestad