Onsdag neste uke skal en steinblokk like nord for Larsbergtunnelen sprenges løs fra fjellet.

Steinblokken er på omtrent 70 tonn, noe som tilsvarer en gedigen lastebil. Steinblokken befinner seg 100 meter opp i en fjellskjæring over E6 ved Larsbergtunnelen. Målet er at den skal løsne i en del under sprengningen.

En slik operasjon har aldri før blitt utført nord for Trondheim.

– Dette er veldig komplisert. Jeg vet ingen andre steder i Norge der dette er gjort med en enkeltblokk på denne størrelsen, sier Larsen.

Tre spesialfjellklatrere fra Visinor skal hjelpe til med å utføre arbeidet med å plassere dynamitt i samarbeid med sprengningsfirmaet Kjell Foss.

Må bruke helikopter

Veidekke er hovedentreprenør for operasjonen. De har leid inn Kjell Foss AS, som utfører fjellsprengning, og Visnor som jobber med fjellsikring.

Onsdag er det mange som er i sving for at arbeidet ved Larsbergtunnelen skal gjennomføres på tryggest mulig måte.

Alt av utstyr som skal opp i fjellet, blant annet dynamitten, sand, kompressor og nett må fraktes opp med helikopter.

På bakken står to store hjullastere, en stor gravemaskin, en borerigg, fire trafikkdirigenter i området pluss én i Olderdalen og én i Manndalen, personer fra ledelsen i Vegvesenet og Veidekke, geologer fra Multiconsult og én person i båt i tilfelle andre båter skal komme i nærheten. Rundt 30 personer er involvert i operasjonen.

– Alt dette gjøres for å trygge ferdselen for trafikantene, sier Larsen.

Fjerning av steinblokken gjøres også for å sikre at jobben med en framtidig portal overbygg.

– Når tunnelportalen skal forlenges kan det også være en risiko at blokken løsner og knuser tunnelportalen, sier Larsen.

Blokka må ned

I området har det tidligere vært flere nedfall fra fjellet. Det har blitt gjort sikringsarbeid, men Larsen sier at denne steinblokken må ned i henhold til avgjørelser fra geologene.

I forkant av arbeidet har geologer fra Multiconsult og spesialister fra de andre selskapene, Visinor, Veidekke og Kjell Foss, som deltar i operasjonen vurdert hvordan arbeidet skal utføres.

– Det er mange faremomenter. Det beste som kan skje er at blokken havner i havet. Det verste som kan skje er at den faller ned og ødelegger veibanen, sier Larsen.

Stopp for utrykningskjøretøy

Klokken 11.00 blir trafikken stengt på E6 i området stengt. I Olderdalen blir trafikken omdirigert klokken 09.00 via ferge til Lyngseidet og i Oteren klokken 10.30.

– Dette gjelder også for utrykningskjøretøy.

Trafikken vil tidligst åpne etter sprengningsarbeid klokken 14.00.

– Vi er nødt til å sikre fjellskjæringa får vi kan åpne veien. Det viktigste er å sikre trafikantene. Derfor blir det ingen gjennomkjøring hverken for busser eller nødetater mellom klokken 11.00 og 14.00 onsdag 26. oktober. sier Larsen.

Geir Larsen i Statens vegvesen. Foto: Arkiv
NÆRT: Steinblokken ligger 100 meter opp i fjellskjæringen og 30 meter inn fra veien. Foto: Statens vegvesen