Hele to av fem personer i Nord-Norge mener selv at de er mer opptatt av miljø og klima, enn en tenkt gjennomsnittsnordmann.

En ny befolkningsundersøkelse, gjennomført av YouGov for Grønt Punkt, viser at kun 10% av nordlendingene tror de er under landssnittet.

Nasjonalt tror i underkant av to av fem at de er grønnere enn snittet, mens om lag én av sju svarer at de er under.

Viser miljøengasjement

– Tallene viser at mange nordlendinger er engasjerte i miljøet vårt, og det skal vi glede oss over. Så får vi bare konstatere at uforholdsmessig mange tror at de over snittet miljøopptatte. Dersom det fører til at folk tar flere grønne valg i hverdagen, som å kildesortere, så er det definitivt verdt det, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Av de spurte svarer litt under halvparten av nordlendingene at de tror de ligger omtrent på snittet i miljø- og klimabevissthet.

Disse har mest selvtillit

Den grønne selvtilliten gjør seg gjeldende i alle aldersgrupper og samfunnslag, og den kjenner heller ingen geografiske grenser.

Samtidig er det noen grupper av befolkningen nasjonalt sett som utmerker seg med spesielt høy grønn selvtillit, deriblant småbarnsfamilier, uetablerte voksne og høyskole- og universitetsutdannede.

Reklamepris til miljøkampanje

«Ta deg sammen» er en omfattende reklamekampanje med komikeren Atle Antonsen i spissen. Tirsdag denne uken mottok Grønt PunktSølvfisken av TV2 for holdningskampanjen, noe som også betyr at Grønt Punkt har kvalifisert seg til å slåss om den ettertraktede Gullfisken 2016, som deles ut tidlig på nyåret.

– Vi har lagt ned mye arbeid i holdningskampanjen vår, der vi harselerer med de vanligste unnskyldningene folk har for å ikke kildesortere. Derfor er det utrolig morsomt å få Sølvfisken og samtidig bli nominert til Gullfisken. Dette opplever vi som en bekreftelse på at vi har klart å kommunisere et viktig budskap på en virkningsfull og underholdende måte, avslutter Røine.

Grønt Punkt mottok reklameprisen Sølvfisken på tirsdag denne uken. På bildet f.v. konsulent Marius Wold (Alexander Reklamebyrå), adm. dir. Jaana Røine (Grønt Punkt Norge AS), Jeppe Alexander Gillesen Skageng (TV2), Kari-Lill Ljøstad (Grønt Punkt Norge AS), kreativ leder Ying Hau (Alexander Reklamebyrå) og account director Cecilie Skjøren (MediaCom). Foto: Arve Martinsen