Arbeidet med tunnelen gjennom Nordnes-fjellet er forsinket med mange måneder. Det passer nok derfor godt at Lemminkäinen planlegger å bruke vintermånedene fra februar til april til å legge asfalt i tunnelen.

Ifølge en pressemelding fra selskapet er det slett ikke hverdagskost med asfaltering i vinterhalvåret. Det har faktisk selskapets Tromsø-avdeling aldri gjort før.

– Ja, at asfaltfabrikker går i vintermånedene er en sjeldenhet, og faktisk er det første gang i historien at Lemminkäinen Norges avdeling i Tromsø skal produsere asfalt i februar og mars, hvor snøen og kuldegradene stort sett dominerer veinettet, sier Kenneth Tangen, regionsjef for Region Nord i Lemminkäinen Norge, i pressemeldingen.

Fortsatt utfordring

Det er frosten og snøen som normalt setter en stopper for vinterasfaltering i nord. Men det problemet unngår man stort sett inne i Nordnesfjellet.

– Men vi må fortsatt sørge for at tilslagene vi benytter i asfaltproduksjonen ikke fryser til, og at fabrikken går som den skal, selv om det er kaldt ut. Løst på en riktig måte så tror vi dette skal gå fint, sier Tangen.

Avhengig

Tunnelen fra Nordnes til Manndalen skulle egentlig stått ferdig i 2017, men åpningen blir ikke før etter sommeren 2018. Lemminkäinen skal legge i alt 22.000 tonn med asfalt i tunnelen. Tangen sier at vinterasfalteringen er en god løsning for å sikre progresjonen i tunnelbyggingen.

– Entreprenøren er avhengig av å få asfaltert tunnelen slik at det kan gjøres videre arbeider i og rundt tunnelen i etterkant. Vi synes det er en spennende og god løsning, sier Kenneth Tangen i pressemeldingen.

Ifølge Lemminkäinen kommer asfalten til å bli fraktet i båt fra Tromsø, for så å bli lastet over på lastebil og kjørt til anleggsområdet.